FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 17, Numéro 1, Pages 41-60
2021-12-21

أنماط التعلم المفضلة لدى طلبة قسم العلوم الدقيقة بالمدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة وفق نموذج Vark

الكاتب : فراد فيصل .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أنماط التعلم المفضلة لدى طلبة قسم العلوم الدقيقة بالمدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة، وما إذا كان ثمة دلالة إحصائية للفروق المسجلة بين أنماط التعلم المفضلة لدى طلبة القسم، يمكن أن تعزى لمتغيرات الجنس، الفرع أو التخصص. حيث تم اتباع خطوات المنهج الوصفي معتمدين في ذلك على مقياس فليمينج وبونويل المعروف بمقياس ( VARK ) لأنماط التعلم، وقد تكونت عينة الدراسة من (84) طالب وطالبة، أين أظهرت نتائج الدراسة، أن الطلبة- الأساتذة يفضلون من الأنماط البصري والقرائي/الكتابي، أما عن الفروق فقد كانت غير دالة إحصائيا بالنسبة لمتغيري الفرع والتخصص، بينما جاءت دالة ولصالح الإناث تبعا لمتغير الجنس خاصة بالنسبة للنمطين السمعي والعملي. Abstract : The study aimed to identify the preferred learning styles of students of the Department of Exact Sciences at the Higher School of Professors in Constantine, and whether there is a statistical significance for the differences recorded between the preferred learning styles of the department students, which can be attributed to the variables of gender, branch and specialization. As the descriptive approach steps were followed, relying on the Fleming and Bonwell scale known as the (VARK) scale for learning styles, and the study sample consisted of (84) male and female students, where the results of the study showed that students - professors prefer visual and reading / written styles, and Regarding the differences, they were not statistically significant with respect to the variables of branch and specialization, while it was a function in favor of females according to the gender variable, especially with regard to the auditory and kinesthetic styles.

الكلمات المفتاحية

أنماط التعلم ; المدرسة العليا للأساتذة ; نم ; ذج فارك