مجلة حقائق للدراسات النفسية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 2, Pages 26-61
2021-12-20

فاعلية برنامج قائم على الارشاد بالواقع في خفض خداع الذات لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة في محافظة طولكرم

الكاتب : بركات زياد .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج الإرشادي بالواقع وفق نظرية جلاسر (Glasser) في خفض الذات لدى عينة من طلبة جامعة القدس المفتوحة في محافظة طولكرم, لهذا الغرض استخدم المنهج شبه تجريبي, وتكونت عينة الدراسة من (40) طالباً وطالبة ممن حصلوا على درجة مرتفعة على مقياس خداع الذات, وزعوا مناصفة بطريقة عشوائية إلى مجموعتين الأولى تجريبية طبق عليها البرنامج الإرشادي, والثانية ضابطة لم يطبق عليها البرنامج للمقارنة. أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات الدرجات الكلية على مقياس خداع الذات لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياسين القبلي والبعدي لصالح المجموعة التجريبية؛ إذ بلغت قيمة حجم الأثر للبرنامج (0.428)، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة بين القياسين القبلي والبعدي لدرجات أفراد المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي على مقياس خداع الذات, بينما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين القياسين البعدي والتتبعي لدرجات أفراد المجموعة التجريبية، مما يدلل ذلك على فاعلية البرنامج الإرشادي المطبق في خفض مستوى خداع الذات لدى أفراد الدراسة واستقرار النتائج بعد التطبيق. The Effectiveness of a Program Based on Reality Counseling in Reducing Self-Deception among Students of Al-Quds Open University in Tulkarm Governorate Abstract: The study aimed to reveal the effectiveness of the counseling program in reality according to Glasser theory in reducing the self among a sample of Al-Quds Open University students in Tulkarm governorate, for this purpose the quasi-experimental approach was used, and the study sample consisted of (40) students who obtained A high score on the scale of self-deception, they were distributed equally randomly into two groups, the first experimental to which the counseling program was applied, and the second control, on which the program was not applied for comparison. The results of the study showed that there were statistically significant differences between the mean scores on the self-deception scale of Al-Quds Open University students between the experimental and control groups in the pre and post scales in favor of the experimental group. The value of the effect size of the program was (0.428), and the results also showed significant differences between the pre and post measurements of the scores of the experimental group members in favor of the post measurement on the scale of self-deception, while the results showed no statistically significant differences between the post and tracer measures of the scores of the experimental group members, which This indicates the effectiveness of the counseling program applied in reducing the level of self-deception among the study individuals and the stability of results after implementation.

الكلمات المفتاحية

برنامج ارشادي، الارشاد بالواقع، خداع الذات، طلبة جامعة القدس المفتوحة