الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 2, Pages 240-255
2021-12-19

قراءة في مرجعيات مناهج الجيل الثاني من التدريس بالكفاءات

الكاتب : بن كريمة بوحفص . بن ناصر فرحات .

الملخص

نظرا لفقدان التماسك والانسجام في مناهج الجيل الأول من التدريس بالكفاءات نتيجة غياب إطار مرجعي واضح عند تصميمه وبسبب الظروف العامة التي مر بها الإصلاح وطابعه الاستعجالي؛ جاءت مناهج الجيل الثاني لتدارك النقائص وتصليح الاختلالات المسجلة معززة في ذلك بثلاث مرجعيات: أولها القانون التوجيهي للتربية الوطنية، والثانية هي المرجعية العامة للمناهج، أما الثالثة فهي الدليل المنهجي لإعداد المناهج. وسنحاول في هاته الورقة البحثية تسليط الضوء على هاته المرجعيات من حيث مضامينها، ودواعي اللجوء إليها، وأهدافها وأهم التعديلات المدرجة، والقواسم المشتركة بينها، معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي ومنهج تحليل المحتوى. Due to the lack of consistency and coherence in the references of the first generation curriculum, a consequence to the absence of a clear referencial frame to design, add to that the general circomstances whose the urgent reform had been through. The second generation curriculum came to repair the flaws and edit the perturbations reinforced in three references: The first is the orientation law in the national education. The second is the general reference to these curriculum. As it is to the third, the reference is the systematic guide to curriculum preparation. We will try in this reseach paper to highlight these references in terms of their contents, reasons to resorting to them, the objectives, the most important amendments included and their commonalities, relying on the descriptive analytical method and the content analysis.

الكلمات المفتاحية

المرجعيات ؛ مناهج الجيل الثاني ؛ التدريس بالكفاءات.