آفاق سينمائية
Volume 8, Numéro 3, Pages 236-248
2021-12-17

النّص الروائي بين القراءة و المشاهدة

الكاتب : حاج سعيد سعاد .

الملخص

ملخص: يتناول البحث جدلية العلاقة بين قراءة الرّواية ورقيّا أو مشاهدتها بصريا وهل يمكن أن تكون مشاهدة الصّورة بديلا عن الكتابة لتغذية الثقافة؟ و بناءا على تلاقي الأجناس الأدبية تستمر العلاقة التبادلية التفاعلية بين القراءة و المشاهدة من خلال عناصر متعددة أهمها الاقتباس. وتستمر معها مشاركة المتلقي كقارئ أو مشاهد في علاقة تواطئية، قابلة لمختلف التأثيرات التي يجب ترويضها بالثقافة كأرضية لتفادي كلّ ما هو سلبيّ. - فم يضمن للرواية أن توصل بريقها وسحرها داخل الشاشة؟ وهل سيحتفظ كل كاتب بنسخته المكتوبة خوفا من التّشويه؟ ويبقى حسن الظن بالمخرج وكاتب السّيناريو لان أغلبية الكتاب يطمحون لان تتحول رواياتهم إلى أفلام مرئية. المفاتيح: القراءة – المشاهدة - خصوصية الكتابة - الإنتاج-العلاقة التبادلية-المتلقي- درجة التأثر-التوجيه - تجديد التقنيات. Text from the written to the visible Summing up : The study deals with the controversy of the relationship between reading the novel on paper or watching it visually. Can viewing the image be a substitute for writing to nurture culture ? And based on the convergence of literary races, the interactive reciprocal relationship between reading and viewing continues through multiple elements, the most important of which is quotation. And with it, the recipient continues to participate as a reader or viewer in a collusive relationship, open to the various influences that must be tamed by culture as a ground to avoid all that is negative. How can the novel be guaranteed to deliver its brilliance and magic inside the screen ? And will every writer keep his written copy for fear of distortion ? And there remains the good opinion of the director and screenwriter, because the majority of writors aspire to have their novels converted into the visual films.

الكلمات المفتاحية

Keys : Reading – viewing - writing privacy – production - reciprocity relation - recipient - degree of influence – orientation – technology innovation. ; المفاتيح: القراءة – المشاهدة - خصوصية الكتابة - الإنتاج-العلاقة التبادلية-المتلقي- درجة التأثر-التوجيه - تجديد التقنيات.