آفاق سينمائية
Volume 8, Numéro 3, Pages 184-204
2021-12-17

السينما كأداة لترويج للوجهات السياحية - تجربة المملكة المتحدة ونيوزيلاندا-

الكاتب : رحماني ليلى .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية الى التعرف على دور السينما في الترويج للوجهات السياحية والكشف عن أهم الإسترايجيات الفعالة لجذب السياح، حيث تطرقنا الى مفهوم السينما ومميزاتها، تم تناولنا مفهوم الترويج السياحي والأهداف التي يسعى الى تحقيقها، وفي الأخير عرضنا تجارب بعض الدول الرائدة في مجال السياحة السينمائية، كتجربة المملكة المتحدة ونيوزيلاندا. وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من الإستنتاجات كان من أهمها: أن عوامل نجاح السينما في الترويج للوجهات السياحية في كل من المملكة المتحدة ونيوزيلندا يعود الى توفر أطر تشريعية وتنظيمية داعمة وحاضنة لأفكار منتجي الأفلام، بالإضافة الى منحهم امتيازات وتحفيزات لتصوير وانتاج الأفلام داخل أراضيها شريطة أن يجسد الفيلم الثقافة المحلية والهوية الوطنية بشكل متفرد ومختلف . This paper aims at identifying the role of cinema in Promoting tourism destinations and to reveal the most important effective Cinematic Techniques to attract tourists, We discussed the concept of cinema and the features, Then we discussed the concept of tourism promotion and the objectives that seek to achieve. Finally, we presented the experiences of some leading countries in the field of film tourism, as experience of United Kingdom and New Zealand. the research found a set of conclusions, the most important was that the success factors the cinema in Promoting tourism destinations In the United Kingdom and New Zealand, are attributed to the provide legislative and regulatory frameworks nurturing and supportive for Ideas of film producers in addition to Granting of Incentives and privileges for making the Cinematic films on its territory, provided the embodiment of local culture and national identity Differently and distinctively.

الكلمات المفتاحية

السينما ; السياحة ; الترويج السياحي ; الترويج للوجهات السياحية ; السياحة السينمائية