مجلة الانسان والمجال
Volume 7, Numéro 2, Pages 282-300
2021-12-16

الفائدة المتصورة للطلبة واتجاهاتهم نحو استخدام Youtube في العملية التعليمية والتعلمية Perceived Benefit To Students And Their Attitudes Towards The Use Of Youtube In The Teaching And Learning Process

الكاتب : تتبيرت سعاد .

الملخص

تشير البحوث إلى أن مقاطع فيديو YouTube المستهدفة تعزز مشاركة الطلاب وتزيد من عمق الفهم والرضا في العملية التعليمية. ومن أجل التحقيق في تصورات الطلاب وتفضيلاتهم فيما يتعلق بالآثار المترتبة على استخدام YouTube؛ تم الإعتماد على منهج دراسة الحالة متخذين من جامعة العلوم والتكنولوجيا هواري بومدين عينة للدراسة من أجل فحص آراء عينة من الطلاب فيما يتعلق باستخدام مقاطع فيديو YouTube لزيادة فعّالية التعلم من خلال توزيع استبيان في شهر أفريل 2021. ووفقًا للنتائج المتوصل إليها من خلال إجابات المستجوبين، فإن استخدام YouTube في عملية التدريس والتعلم يعزز التعلم بنسبة74.8 %. علاوة على ذلك، يؤثر طول مدة الفيديو على قرارات الطلاب فيما يتعلق بمشاهدة مقطع الفيديو أم لا بنسبة 70.4% بالإيجاب. كما أنه توجد علاقة بين الإستخدام الشخصي لوسائل التواصل الإجتماعي والقيمة المتصورة لاستخدام YouTube في العملية التعليمية (48%). Research indicates that targeted YouTube videos enhance student engagement and increase depth of understanding and satisfaction in the educational process. In order to investigate students' perceptions and preferences regarding the implications for YouTube; The case study method was adopted by conducting a study at the University of Science and Technology Houari Boumediene in order to examine the opinions of a sample of students regarding the use of YouTube videos to increase the effectiveness of learning by distributing a questionnaire in April 2021. According to the results obtained through the answers of the respondents, Using YouTube in the teaching and learning process boosts learning by 74.8%. Moreover, the length of the video length influences students' decisions as to whether or not to watch the video, positively 70.4%. There is also a relationship between personal social media use and the perceived value of YouTube use in the educational process (48%).

الكلمات المفتاحية

جامعة العلوم والتكنولوجيا هواري بومدين ; الجزائر ; الطلبة ; العملية التعليمية والتعلمية ; موقع YouTube ; Algeria ; Educational and learning process ; students ; University of Science and Technology Houari Boumediene ; YouTube