الآداب
Volume 21, Numéro 1, Pages 271-290
2021-12-15

تقاطع مفهوم الكتابة الأدبية بين رولان بارت وعبد الله الغذامي –دراسة مقارنة- The Intersection Of The Concept Of Literary Writing Between Roland Barthes And Abdullah Al-ghadami - A Comparative Study -

الكاتب : رحمون بلقاسم .

الملخص

يتقاطع مفهوم الكتابة الأدبية عند رولان بارت وعبد الغذامي، لذلك نقف في هذا المقال عند قضية تداخل الأنواع الأدبية في الفكر النقدي ومحاولة إلغاء هوية التنوّع وخصوصيّته، فتكون (الكتابة/النّص) جامعة لكلّ ملامح الأنواع وسماتها كأشكال فنّية حاملة لرؤى المبدع ومواقفه مع رصد حركة النفس البشرية في تدوين متواتر عبر الأجيال وارتبطت نظرية تداخل الأنواع بالمدرسة الرومانسية لتأخذ طابعا جديدا مع فكر الحداثة وما بعدها، ويعدّ رولان بارت من النقّاد المعاصرين الذين أسّسوا لهذه المفاهيم (الكتابة/النّص) وله حضور في الفكر النّقدي العربي المعاصر، ولعلّ عبد الله الغذامي من الذّين استفادوا من الفكر النّقدي الغربي فكانت هذه الدّراسة المقارنة بينهما لمعرفة إجراءات الكتابة الأدبية. Roland Barthes and Abdullah Elghadami seem to share the same concept of writing. Thus, this article tries to analyze the issue of the literary genres interference in the criticism thought being as an attempt to abolish the identity and the properties of the literary genre o that each writing/text collects all other genres aspects and properties as artistic forms reflecting the author’s views and positions, and registering the human self movements in an eternal work. The theory of genres interference has been related to the romanticism but it has taken a new aspect with modernism and postmodernism. Roland Barthes is one o contemporaneous critics who had established the notion of writing/text, he has also an obvious presence in Arabic criticism thought. Elghadami may have benefited from the occidental criticism thought. Thus, this study tries to compare their proposals in order to define the literary writing procedures.

الكلمات المفتاحية

الكتابة - النّص - رولان بارت - عبد الله الغذامي - تداخل الأنواع الأدبية. ; writing –text - Roland Barthes - Abdullah Elghadami -,Overlap of literary genres.