اللسانيات التطبيقية
Volume 5, Numéro 2, Pages 38-52
2021-12-13

النص التعليمي ومعايير اختيار المحتوى - نصوص فهم المنطوق للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي أنموذجا -instructional Text And Content Selection Criteria -spoken Comprehension Texts For The Fifth Year Of Primary Education As A Model-

الكاتب : أبركان نوال . شتوح زهور .

الملخص

نتيجة الإصلاحات الأخيرة التي قامت بها المنظومة التربوية، وتبنيها المقاربة النصية في تعليم اللغة العربية كاختيار بيداغوجي للتدريس، وجعل النص محورا لتعليم وتعلم الأنشطة اللغوية الأخرى باعتباره من الوسائل التعليمية المهمة في العملية التعليمية التعلمية لما يتضمنه من المعارف والأشكال اللغوية المختلفة، ولكونه أداة تعكس هوية وثقافة المجتمع، هذا ما جعل عملية اختيار النصوص التعليمية تخضع لمعايير عالمية بإتفاق الخبراء في مجال التربية والتعليم تضمن جودة المحتوى العلمي واللغوي ومنه تحقيق الأهداف التربوية المستهدفة. As a result of the recent reforms undertaken by the educational system, and its adoption of the textual approach in teaching the Arabic language as a pedagogical choice for teaching, and making the text a focus for teaching and learning other language activities as one of the important teaching aids in the educational process because of the knowledge and different linguistic forms it contains, and because it is a tool that reflects identity and culture The community, this is what made the process of selecting educational texts subject to international criteria with the agreement of experts in the field of education that guarantees the quality of scientific and linguistic content, including the achievement of the targeted educational goals.

الكلمات المفتاحية

النص التعليمي ; معايير المحتوى ; فهم المنطوق ; التعليم الابتدائي ; السنة الخامسة ; The educational text ; content criteria ; spoken comprehension ; primary education ; the fifth year