أنثروبولوجيا
Volume 7, Numéro 2, Pages 199-216
2021-12-10

ملامح من التّديّن الجبليّ في مخطوطة تغيمّيت لأبي القاسم البرّادي الدّمّري Features From The Mountain Religiosity In A Teguemit Manuscript To Abu El-qasim El-baradi Eddemeri

الكاتب : الحسين الهاشمي .

الملخص

ملخص :نجر ي في هذا المقال تنزيل نصّ تراثيّ من المخطوطات الأباضيّة بجنوب شرق إفريقيّة على الفضاء الجبليّ الممتدّ قبلة قابس والمحدّد تاريخيّا بجبل دمّر، ونتابع من خلال الخارطة الثقافيّة لهذه المخطوطة دراسة خصائص نظام الحلقة العزّابيّة الدّوّارة لشيوخ الأباضيّة حتّى القرن الهجري الثامن مختلف ألوان التعلّم والتّعليم، ونؤوّل بذلك مجمل أشكال التّديّن الحاصلة لهذه الجماعات بين المرعى والحقل والغار والجامع، في فضاء جبليّ منفتح على سهل متقدّم وصحراء خلفيّة. وقد ركّزنا على تبيّن دور تنظيمات"تغيميت" في حفظ الجماعات المتبدّية من التوحّش، وفي حفظ نظام العزّابة الأباضيّ من التلاشي، وفي حفظ العلم من الاندثار توطيدا للكتابة وفعل الكتاب بحيّز جبل دمّر، وانتهينا من ذلك إلى تلمّس ملامح العمق الثّقافيّ للسّلوك الدّينيّ لدى ساكنة المجال باعتباره سلوك الانقطاع للعمل في الحقل والانقطاع للعلم في الحلقة. وذاك روح نظام العزّابة وأصله تعلّما عمليّا للحياة. Abstract In this article, we download a heritage text from Ibadhia manuscripts in Southeast Africa on the mountainous space extending before Gabes and which is historically defined by Jebal Demmer, and we follow through the cultural map of this manuscript the study of the characteristics of the rotating bachelor circle system of the Abadhia sheikhs up to the eighth century AH, and the various types of learning and education, Thus, all the forms of religiosity occurring for these groups between pasture, field, cave and mosque, in a mountainous space open to an advanced plain and a desert background. We have focused on identifying the role of "Teguemit" organizations in preserving the groups that arise from savagery, in preserving the Ibadhia “Azzaba” system from vanishing, and on preserving knowledge from extinction in order to consolidate writing and the book's action in the area of Jebal Demmer. As the discontinuation behavior of work in the field and discontinuity of science in the loop. And that is the spirit of the “AZZABA” system and its origin is a practical learning of life.

الكلمات المفتاحية

تغيميّت، العزّابة، الأباضيّة، الحلقة الدوّارة، التّديّن، التّثاقف Tighimit. Azzaba. Ibadism, Revolving circles, Religiosity, Acculturation