الحوار الثقافي
Volume 10, Numéro 2, Pages 227-245
2021-12-11

التصوير الاسلامي وتجلياته في الفن التشكيلي الجزائري من خلال منمنمات هاشمي عامر

الكاتب : صابر هنان .

الملخص

ملخص: يعد فن التصوير الاسلامي من أبرز الفنون التي اهتم بها المسلمون خاصة في ميدان تزيين الكتب وما تعلق بالعلم الذي حث عليه الاسلام, الامر هنا يتعلق بفن المنمنمات الذي برع في ممارسته ثلة من الفنانين الجزائريين ابان الاحتلال الفرنسي كالأخوين راسم, محاولين من خلال ذلك الحفاظ على الهوية الاسلامية ومحاولة مجابهة زحف المدارس الفنية الغربية, أما بعد الاستقلال فقد وصل تلامذتهم على غرار هاشمي عامر الذي تميز بنهجه خاصية جديدة في المنمنمات وهي فتح الاطار دون أن يخل بالاهمية التاريخية والاجتماعية والثقافية لفن المنمنمة ودوره في الفن المعاصر في الجزائر. Abstract: Islamic painting is one of the most prominent arts that Muslims were interested in, especially in the field of decorating books and what is related to science that Islam has urged. It is related to the art of miniature, which a group of Algerian artists excelled in practicing during the French occupation, such as the Rasim brothers, trying through this to preserve the identity Islamism, and the attempt to confront the spread of Western art schools. After independence, their students emerged, like Hashemi Amer, who distinguished his approach to a new feature in miniature, which is the opening of the frame without prejudice to the historical, social and cultural importance of miniature art and its role in the development of the art of Islamic photography in Algeria.

الكلمات المفتاحية

التصوير الاسلامي ; الفن التشكيلي الجزائري ; منمنمات ; هاشمي عامر