الحوار الثقافي
Volume 10, Numéro 2, Pages 133-150
2021-12-11

هيمنة الصورة على الخطاب الاعلامي وانعكاساتها الثقافية

الكاتب : حمداد صحبية .

الملخص

اصبحت الصورة الاعلامية اليوم، تشد القارئ للصحيفة والمشاهد للتلفزيون أكثر من النص المكتوب والمسموع، فالصورة في ظل التطور التكنولوجي اصبحت ايضا تنقل دلالات ايديولوجية الى وعي الجمهور بطريقة اسهل من ايديولوجية النص المكتوب و المنطوق. ومن جهة أخرى، يشكل التوظيف الجديد للصورة المرئية تخوفا كبيرا على الفكر والقيم الإنسانية التي أصبحا في تصادم خطير مع الغزو الثقافي العالمي وما يحمله من نسق قيمي وثقافي غريب ودخيل على الحياة الواقعية للشعوب التي استبدلت بواقع افتراضي تكسرت فيه القيود الثقافية والعلاقات الاجتماعية المثلى، وسادت فيه الأنماط والقيم السلوكية الاجنبية. وفي هذا السياق، أكد العديد من الكتاب والنقاد في الدراسات السيميولوجية وفي علم الاتصال ان الصورة اكتسبت خصائص ومميزات تقنية جد متطورة، الأمر الذي سمح لها ان تؤثر بشكل كبير على المتلقي، خاصة على سلوكياته وتصرفاته. Today's media image attracts the newspaper reader and the viewer more than the written and audio text In light of the technological development, the image also transferred ideological connotations to the public consciousness in an easier way than the ideology of the written text. On the other hand, the new employment of the Visual image constitues a great fear of human thought and values, which have become in a dangerous collision with the global cultural invasion and the value and cultural pattern it carries, alien and alien to the real life of peoples who have been replaced by a hypothetical reality in which the constraints and optimal social relations are broken and dominated by foreign behavioral patterns and values. Based on this idea of the importance of the media image created by this technology. Writers and critics in semiological studies and in the science of communication have raised that the image has acquired very advanced technical characteristics and features, which allowed it to have a significant impact on the recipient, especially on his behaviors and actions.

الكلمات المفتاحية

الهيمنة.، الصورة.،الخطاب الاعلامي.، الانعكاسات.، الثقافة. ; Domination; image; media discourse; culture; repercussions.