الحوار الثقافي
Volume 10, Numéro 2, Pages 96-114
2021-12-11

الترميز، الصورنة و المنطق الشارح عند روبير بلانشي

الكاتب : العربي دواجي أمينة . يموتن علجية .

الملخص

كل المعارف ترتبط بتاريخها، و لعل المنطق أكثرها. فلا يمكن أن ندرك مفهوما ما إلا بالرجوع إلى سياقه التاريخي. و إذا كان لكل عصر مفاهيمه الخاصة فإن المنطق المعاصر اشتمل على مجموعة من المفاهيم الخاصة ميزته عن المنطق القديم. منها الصورية، الترميز ، الصورنة و المنطق الشارح. و التي سمحت بتوسيع المنطق وجعله أكثر دقة و علمية من خلال الصورنة التي اتخذت الترميز كأداة لتحقيق أعلى درجات الصورية. إلى جانب مفهوم المنطق الشارح أو اللغة الشارحة التي كانت من ضمن النتائج المترتبة عن استخدام الصورنة في المنطق. هذه اللغة سمحت هي الأخرى بتكوين مناطق مختلفة بسبب تقليلها من دور اللامبرهنات كمنطلقات في الأنساق المنطقية. كلمات مفتاحية: . المنطق؛ الترميز؛ الصورنة؛ المنطق الشارح. Abstract: All types of knowledge are linked to their history; more so when it comes to logic. Any given concept can only be understood by referring to its historical context. And if every era is characterized by its particular set of concepts, then modern logic, too, came with a group of pertaining concepts that distinguished it from its traditional counterpart; among which there is formalism, symbolization, formalization and explanatory logic. These concepts expanded logic and made it more accurate and scientific through mainly formalization. The latter made of symbolization a mean for achieving the highest form of formalism. In addition to that, there are the concepts of metalogic and metalanguage which were an outcome of using formalization in logic. Said language permitted the formulation of different logics due to limiting the role of axioms as starting points in logical trends. Keywords: Logic, Symbolization, Formalization, Metalogic.

الكلمات المفتاحية

المنطق ; الترميز ; الصورنة ; المنطق الشارح