مجلة المقاولاتية والتنمية المستدامة
Volume 3, Numéro 2, Pages 80-98
2021-12-09

Improving University Students Interpersonal Skills

Authors : Brydan Rashad .

Abstract

التمهيد إن السبب وراء إعداد هذا المقال الاكاديمي هو تزويد طلبة جامعة عمر المختار الليبية بالمهارات الذاتية المهمة التي تلبي احتياجات سوق العمل مع التركيز على طلبة كلية السياحة و الاثار. إن المهارات الذاتية تكاد تكون صعبة للطلبة من حيث التعلم و صعبة لأعضاء التدريس من حيث التعليم مما يؤكد الحاجة الى التطوير, ممارسة وتحليل العملية التعليمية خاصة في وظيفة مثل مهنة التخطيط والتسويق والارشاد السياحي وبالتالي فان ضرورة مهارات الاتصال مع السائحين والعاملين بالقطاع السياحي تقف وراء تدريس تلك المهارات الذاتية بشكل نموذجي وتفاعلي مع الاعتماد على المحاضرات المباشرة داخل القاعات. إن هذه الدراسة تستهدف مجموعة محددة من طلبة برنامج بكالوريوس الدراسات السياحية لمناقشة مخرجات المهارات الذاتية لهم ويتضمن الجانب التطبيقي المعد توفير الخبرة و التجربة الواقعية لإعطائهم الفرصة التعليمية لتحقيق اسلوب تطوير الحماس والتقييم الذاتي و التغذية الراجعة التي من شأنها تطوير المهارات الذاتية والثقة بالذات ويتحقق ذلك من خلال الحضور المتواصل للطلبة مع التنويه على أن تحصيل هذه المهارات الذاتية يعد صعب على طلبة الدراسات السياحية ويمكن التغلب على ذلك من خلال دعم الاساتذة و توجيهاتهم للطلبة بغية تجهيزهم للانخراط في سوق العمل. الكلمات المفتاحية: التعليم الميداني, المجموعة التعليمية المصغرة, الدراسات السياحية, المهارات الذاتية. 1. Abstract The purpose of article is to equip Omar Al-Mukhtar University students with the necessary interpersonal skills to be ready for joining the right labour market with focusing on the faculty of Tourism and Archaeology. Effective interpersonal skills are difficult to both; students to learn and tutors to teach, requiring development, practice and evaluation in both educational and professional settings. In professions like tourism marketing, planning and guidance, traditional approaches to teaching these skills have encompassed tourism communication modeling. This can provide limited opportunity for students to mainly practice and receive feedback on their interpersonal competencies. And this paper describes the implementation of an experiential small group learning approach from the undergraduate BS tourism program and discusses the outcomes. Implications for practice are that experientially based small group learning with opportunities for improving self-motivation, evaluation enhancement and feedback which will improve students’ confidence and interpersonal skills. Also consistent experiential learning chances and assessment of this participation in this program is a key to this approach. Interpersonal skills considered to be hard to learn for new tourism students, and support and mentoring in this domain by lecturers may enhance the transition to the labor market.

Keywords

Experiential learning, small learning group, tourism studies, interpersonal skills.