مجلة المقاولاتية والتنمية المستدامة
Volume 3, Numéro 2, Pages 50-64
2021-12-09

بيداغوجيا الذكاءات المتعددة

الكاتب : زروخي فيروز . صالح براهيم أم الشيخ .

الملخص

تعتبر بيداغوجيا الذكاءات المتعددة من أهم وأصعب البيداغوجيات حيث هذه الأخيرة محتواة في بيداغوجيا الذكاءات المتعددة ، اما صعوبتها فتكمن في كيفية تطبيقها في البيئة التدريسية بالنسبة للمدرس وكيفية استعاب الدروس من خلالها بالنسبة للمتمدرس وهذا هدف بحث بيداغوجيا الذكاءات المتعددة ، كما هدف هذا البحث إلى تبيان إن كان طلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف يملكون ذكاءات متعددة أم لا، مستخدمين في ذلك المنهج الوصفي واختبارات الذكاءات المتعددة لطلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف. توصلنا إلى أن تطبيق بيداغوجيا الذكاءات المتعددة يتم من خلال مجموعة من الآليات الديداكتيكية والمنهجية في التعامل مع الذكاءات المتعددة ، كما توصلنا إلى أن طلاب كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية و علوم التسيير بجامعة الشلف يملكون ذكاءات متعددة متفاوتة في الدرجات من ذكاء إلى آخر لكل طالب ومن طالب إلى آخر. The pedagogy of multiple intelligences is considered one of the most important and difficult pedagogies, as the latter is contained in the pedagogy of multiple intelligences, as for its difficulty lies in how to apply it in the teaching environment for the teacher and how to absorb the lessons through it for the teacher and this is the goal of the research of the pedagogy of multiple intelligences. Students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef have multiple intelligences or not, using the descriptive curriculum and multiple intelligence tests for students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef. We have concluded that the application of the pedagogy of multiple intelligences is done through a set of pedagogical and methodological mechanisms in dealing with multiple intelligences, and we have also found that students of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Chlef have multiple intelligences varying in degrees from one intelligence to another for each student and student etc.

الكلمات المفتاحية

بيداغوجيا ; ذكاءات متعددة ; ذكاء لغوي ; ذكاء رياضي