أوراق
Volume 2, Numéro 2, Pages 61-82
2020-09-08

الإعلام البيئي الإلكتروني بين تحقيق الوعي البيئي وتحديات التنمية الرقمية المستدامة في البيئة الجديدة

الكاتب : يسمينة بن عمار . أسماء بوطرفة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الإطار الذي يحتوي الإعلام البيئي، باعتباره يشكل ركيزة أساسية في التعريف بقضايا البيئة. فإلى جانب دوره الإعلامي، يتحدد دوره كذلك في تحقيق الوعي البيئي؛ للسير نحو ما يسهم في تحقيق أهداف التنمية المستدامة. ولعل ما يميز البيئة الحالية، هو أنَه يتم توظيف التقنيات الحديثة في تفعيل هذا الدور؛ حيث أصبحت ركيزة أساسية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة، مما يعزز مكانة الإعلام الإلكتروني بصفة عامة والإعلام البيئي الإلكتروني بصفة خاصة، للسير نحو تحقيق هذا الهدف. ومن ذلك، اتخاذ مواقع التواصل الاجتماعي شريكا هاما في التنمية، وهذا من خلال دورها التكاملي بين تحقيق الوعي من جهة، والسير نحو تنمية رقمية مستدامة من جهة ثانية. Abstract The environmental media constitutes a basic pillar to determine environmental issues. In addition to its media role, it can be defined in achieving environmental awareness to advance on the sustainable development goals. Probably, what distinguishes the current environment is the employment of modern technologies in activating this role as we started talking about digital or technological development. Subsequently, this has made these modern technologies a cornerstone to achieve sustainable developmental goals by enhancing the status of electronic media in general, through these media or by electronic environmental media in particular. Accordingly, social networking sites are an important partner in development through their complementary by achieving awareness on the one hand, and moving towards sustainable digital development on the other hand.

الكلمات المفتاحية

الإعلام البيئي؛ الوعي البيئي؛ التنمية المستدامة؛ التنمية الرقمية؛ الإعلام الإلكتروني؛ environmental media; environmental awareness; sustainable development; digital development; environmental electronic media