مجلة الرستمية
Volume 2, Numéro 2, Pages 54-72
2021-12-01

الحاجات النفسية لدى عينة من التلاميذ المحرومين من الأبوين

الكاتب : خرباشي معاذ . مخلوف ساجية .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة الحاجات النفسية لدى التلاميذ المحرومين من الأبوين وكذا الكشف عن الفروق الموجودة بين المبحوثين من حيث (الجنس، نوع الحرمان، السن، مدة الحرمان)، وللوصول إلى نتائج الدراسة المرجوة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، وأداة دراسة موسومة في استبيان الحاجات النفسية ، طبق على 40 تلميذا محروما (يتيم الأب، يتيم الأم)، وكانت نتائج الدراسة كالآتي: الحاجات النفسية الأكثر تأثيرا لدى المبحوثين هي حاجة: الاستقلال، الأمن، والانتماء ، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات النفسية بين الجنسين، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات النفسية تبعا لنوع الحرمان، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات النفسية تبعا لمتغيري السن ومدة الحرمان. The current study aimed to know the psychological needs of students deprived of their parents, as well as to reveal the differences between the respondents in terms of (gender, type of deprivation, age, period of deprivation), and to reach the desired results of the study, the descriptive approach was relied on, and a study tool tagged in the needs questionnaire. Psychological needs, applied to 40 disadvantaged students (father orphan, mother orphan), and the results of the study were as follows: The most influential psychological needs of the respondents are: independence, security, and affiliation, no statistically significant differences in psychological needs between the sexes, and the presence of significant differences Statistical significance in psychological needs according to the type of deprivation, there are no statistically significant differences in psychological needs according to the variables of age and duration of deprivation

الكلمات المفتاحية

الحاجات النفسية ; الحرمان ; محروم الأب ; محروم الأم