اللّغة العربية
Volume 23, Numéro 3, Pages 253-268
2021-09-30

حركيّة المناهج النقدية ووهم الحداثة

الكاتب : بلخامسة كريمة .

الملخص

ملخّص بالعربية: لقد عرفت الساحة الثقافية الأدبية والنقدية العربية حركة انتقالية نوعية غيّرت المألوف وصنعت الجديد خلال القرن التاسع عشر، وحددها التاريخ باسم النهضة أو اليقظة العربية أو حركة التنوير العربية، ويعدّ هذا المشروع العربي حدثا فكريا ينبغي الوقوف من أجل دراسته وفهم عمقه والبحث في خباياه. من هنا جاءت فكرة البحث في حركيّة المناهج النقدية المختلفة الحديثة والمعاصرة ومدى مسايرتها للمشروع النهضوي العربي الاسلامي، وهل استطاع المفكر العربي انتاج مناهج نقدية مستمدة من التراث العربي واستثمار هذا الأساس القاعدي لبلورة منظومات اصطلاحية ونقدية تدرس النصوص الابداعية العربية وهل استطاع القرن التاسع عشر وما عرفه من تحولات عميقة أن يؤسس فكرا عربيا خاصا ؟ الملخص بالانجليزية Abstract: The kinetics of the Arab cultural, literary and critical field has seen a quantum leap that brought a change and in the nineteenth century, the event called the Arab Renaissance or enlightenment. This project is an intellectual event worth studying in depth, because a term of Renaissance itself raises many theoretical and historical questions, given the current dependency of the Arab thought in our days on the western intellect in its cultural, literary, intellectual dimensions, with the complete absence of the Arab Islamic patrimonial elements. The point in this paper is to seek for the extent to which the kinetics of the current critical methods are In line with the project of the Arab Islamic Renaissance, and whether or not the Arab intellect managed to produce critical methods that are inspired from the Arab patrimony, and invest them in developing the appropriate methodology that can be used in the study of the Arab texts, and whether or not the nineteenth century could establish a new specific Arab thought. Keywords: methods, Illusion, dependency, western culture, nineteenth century

الكلمات المفتاحية

المناهج، النهضة، الوهم، التبعية، الثقافة الغربية، القرن التاسع عشر.