مجلة طلائع اللغة وبدائع الأدب
Volume 1, Numéro 1, Pages 99-109
2020-06-01

موقف النحاة من القراءات القرآنية

الكاتب : نورالدين دريم .

الملخص

نزل القرآن الكريم بلسان عربي مبين، متحديّا العرب الفصحاء على أن يأتوا بمثله، بل على أن يأتوا بآية من مثله، وصاحب نزول القرآن على النبي صلّى الله عليه وسلّم، ظهور ما اصطلح عليه في الدراسات القرآنية، القراءات القرآنية، وهي في مفهومها البسيط، جملة من التأديات الصوتية أو الصرفية أو النحوية، لبعض مفردات القرآن الكريم، وجاءت هذا القراءات لتسهيل نطق بعض المفردات القرآنية على ألسنة القبائل العربية؛ لأنّ ألسنتهم قد ألفت النطق الذي اعتادت عليه ألسنتهم، أما في مجال اللغة والنحو، فقد اتّخذها النحويون مادة للاحتجاج حين صاغوا قواعد العربية وصرفها. The Holy Qur’an was revealed with a clear Arabic tongue, challenging the eloquent Arabs to come up with the same, but rather to come up with a verse like it, and the companion of the descent of the Qur’an on the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, the emergence of what has been termed in Quranic studies, Quranic readings, which is in its simple concept, a sentence Of the vocal, grammatical or grammatical effects of some of the vocabulary of the Holy Qur’an. These readings were made to facilitate the pronunciation of some Qur’anic vocabulary on the tongues of Arab tribes; Because their tongues have become familiar with the pronunciation their tongues are accustomed to, but in the area of language and grammar, grammarians have taken them as material to protest when they formulate and distribute Arabic grammar.

الكلمات المفتاحية

القراءات القرآنية - النحاة