مجلة عصور الجديدة
Volume 11, Numéro 3, Pages 70-93

المدارس الفكريّة التربويّة بالمشرق الإسلامي وأثرها في التربيّة والتعليم بإفريقيّة والأندلس بين القرنين (4 – 7ه10 – 13م)educational Intellectual Schools In The Islamic East And Their Impact On Education In Ifriqiya And Andalusia Between The Two Centuries (4-7 A.h./10-13 A.d.)

الكاتب : سونة كريمة . عثماني أم الخير .

الملخص

الملخص: منذ القرن( 4ه/10م) اختلفت صنعة التعليم الإسلامي عند كلٍّ من المدارس الفكريّة التربويّة، سواءٌ السُنيّة منها أو الشيعيّة أو الإباضيّة، غير أنّ الهدف كان واحد عند كلٍّ منها، وهو الدفاع عن العقائد والأصول والمبادئ التي تؤمن بها كلّ مدرسةٍ، وكان منبت هذه المدارس في المشرق الإسلامي، إلّا أنّ بذورها انتشرت عبر الأمصار الإسلاميّة المختلفة، ومن بينها إفريقية والأندلس؛ إذ حاولت كلّ مدرسة الاستفادة من مختلف أماكن التعليم الموجودة آنذاك، ولجأت إلى استحداث أماكن جديدة مثل: المدارس النظاميّة عند السُنّة أو ابتكار طرق وأساليب تعليميّة متنوّعة كالتعليم الظاهر والباطن بالنسبة للشيعة الفاطميّين، أو اللجوء إلى السرّ، والكِتمان، وممارسة التعليم في أماكن بعيدة لا تثير الاشتباه، كما كان الحال عند الإباضيّة، وكلّها اختلفت فيما بينها من للحفاظ على بقائها، إلّا أنّها قدّمت خدمات جليلة للحضارة الإسلاميّة، وأسهمت في تطوّر العلوم عند المسلمين، على الرغم من احتدام الصراع بين المدارس الثلاثة الذي أدّى إلى شيوع ظاهرة حرْق الكتب والمكتبات، سواءٌ في المشرق أو المغرب الإسلاميين. الكلمات المفتاحيّة: الفكر التربوي؛ المدارس الفكريّة؛ المدرسة الفقهيّة؛ المدرسة الشيعيّة؛ المدرسة الإباضيّة؛التعليم؛ المدارس النظاميّة؛ مجالس الحكمة؛ حلقة العزابة؛ إفريقيّة والأندلس. ABSTRACT : Since the century (4 AH / 10 CE), the Islamic teaching industry has differed in each of the educational schools of thought, whether Sunni, Shiite or Ibadi, but the goal was the same for each of them, which is to defend the beliefs, principles and principles that each school believes in. Schools in the Islamic East, but their seeds spread across the various Islamic lands, including Ifriqiya and Andalusia; Each school tried to take advantage of the various places of education that existed at the time, and resorted to creating new places such as regular schools according to the Sunnis or devising various educational methods and methods, such as explicit and inward education for the Fatimid Shiites, or resorting to secret, secrecy, and practicing education in distant places that do not raise suspicion, as was the case with the Ibadis, and all of them differed among themselves in order to preserve their survival, except It has rendered great services to the Islamic civilization and contributed to the development of sciences for Muslims, despite the intensification of the conflict between the three schools that led to the spread of the phenomenon of burning books and libraries, whether in the East or the Islamic Maghreb.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيّة: الفكر التربوي؛ المدارس الفكريّة؛ المدرسة الفقهيّة؛ المدرسة الشيعيّة؛ المدرسة الإباضيّة؛التعليم؛ المدارس النظاميّة؛ مجالس الحكمة؛ حلقة العزابة؛ إفريقيّة والأندلس. ; Keywords: educational thought; Schools of thought; Fiqh school The Shiite school; Ibadi school; education; Regular schools; Wisdom boards; Celibacy ring; Africa and Andalusia.