مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 6, Numéro 2, Pages 664-675
2021-11-13
Authors : Benaki Baya .
Considering physical education and sport (PES) a valuable environment for adolescent students to acquire and develop various social skills, The researcher aims to highlight the potential social benefits of PES, particularly; the significant contributions of PES to improving adolescents social adjustment capabilities. On this basis, we used descriptive methodology. and a sample composed of 325 adolescent students of grade (15- 18 years) who were chosen intentionally, and to collect data we used a questionnaire survey, to analyse the data collected we relied on percentage and chi-square (X2) using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), we concluded that PES play critical role to enhancing adolescents social adjustment capabilities. In this regard, the researcher recommended teachers and coaches must pay attention to their actions and interactions that widely determine whether or not children and adolescents experience those positive benefits of PES and whether or not recognize its large potential. باعتبار التربية البدنية والرياضية وسط قيّم يسمح للتلاميذ المراهقين باكتساب وتطوير مختلف المهارات الاجتماعية، يهدف الباحث إلى تسليط الضوء على الفوائد الاجتماعية الكامنة للتربية البدنية والرياضية، وبشكل أخص الاسهامات الكبيرة لها في تحسين قدرات المراهقين على التكيف الاجتماعي. في هذا الاطار، استخدمنا المنهج الوصفي، وقد تم اختيار عينة قصدية متكونة من 325 تلميذ مراهق ما بين (15-18 سنة)، كما اعتمدنا على الاستمارة الاستبيانية لجمع البيانات اللازمة، أما فيما يخص المعالجة الإحصائية تم حساب النسب المئوية وكاف تربيع باستخدام البرنامج الاحصائي SPSS، وقد توصل الباحث إلى أن التربية البدنية والرياضية تسهم بشكل فعال في تحسين قدرات التلميذ على التكيف الاجتماعي في الوسط التربوي.
Physical Education and Sport ; Social adjustment ; Adolescence
Hechaichi Abdelouaheb
.
pages 147-166.
Yousfi Assia
.
Meziane Nadjia
.
pages 337-348.
Djoubar Merwan
.
pages 705-724.
Mekhelfi Ridha
.
Saib Azzouhoum Younes
.
pages 1105-1124.