Ex Professo
Volume 6, Numéro 2, Pages 163-172
2021-11-06

The Conception Of Language Errors From The Perspective Of Structural Linguistics: A Descriptive-analytic Study

Authors : Naoua Mohammed .

Abstract

This paper attempts to highlight the concept of errors from the perspective of structural linguistics. The latter assumes that learning takes place as a result of stimuli-and-responses. In the context of language learning the data, which the linguist may observe, concern utterances (responses). Influenced by the findings of Behaviorist psychology, structural linguists consider language as a set of habits which can be acquired through the process of imitation, repetition and practice. In their turn, these habits fall into two types: good habits (correct sentences) and bad habits (erroneous sentences). Good habits should be reinforced and bad habits are to be eradicated. The main aim of this study is to introduce the concept language errors from the standpoint of structural linguistics. This school uses the process of error analysis as a means for predicting, identifying, explaining and finally getting rid of language irregularities. الملخص تحاول هذه الورقة إبراز مفهوم الأخطاء من منظور اللسانيات البنيوية, إذ تفترض هذه الأخيرة أن عملية التعلم تحدث كنتيجة لاقتران المثيرات بالاستجابات, فيما يتعلق بتعليم اللغات, فإن المدونة محل دراسة هذه المدرسة تخص الاستجابات, في هذا المجال وفي إطار تأثرهم بنظرية علم النفس السلوكي يعتبر اللغويون البنيويون اللغة كمجموعة من العادات التي يمكن اكتسابها من خلال عملية التقليد والتكرار ثم الممارسة, وتنقسم هذه العادات بدورها إلى نوعين: العادات الجيدة (الجمل الصحيحة) والعادات السيئة (الجمل الخاطئة) .إذ يجب تعزيز العادات الجيدة والقضاء على العادات السيئة. تهدف هذه الدراسة إلى تقديم مفهوم الأخطاء من منظور اللسانيات البنيوية, إذ أن هذه المدرسة تستخدم مجال تحليل الأخطاء كوسيلة للتنبؤ والتعرف ومن ثم شرح والتخلص نهائياً من المخالفات اللغوية.

Keywords

Behaviorism ; Errors analysis ; Habits ; Structural linguistics السلوكية ؛ تحليل الأخطاء ؛ العادات ؛ اللسانيات البنيوية