مجلة الاقتصاد وادارة الاعمال
Volume 5, Numéro 3, Pages 88-103
2021-11-06

دور الحوكمة في إعداد الموازنة العامة للدولة دراسة حالة على موازنة مؤسسة تربوية

الكاتب : يوسفي صفية . بن مسعود محمد .

الملخص

تهدف هذه الدراسة لقياس مدى تطبيق المبادئ الأساسية الثلاثة للحوكمة (المساءلة-الشفافية-المشاركة) أثناء إعداد الموازنة العامة للدولة، وذلك بالتطبيق على عينة من مقتصدي المؤسسات التربوية بولاية ادرار، ولأجل ذلك تم استخدام بعض الطرق الإحصائية المنتقاة من برنامج spss بناءا على الحاجة إلى دلائلها، والمتمثلة في التكرارات،النسب المئوية،المتوسط الحسابي وكذا الانحراف المعياري. توصلت الدراسة إلى أنه من خلال التحليل الوصفي لمتغير الدراسة تبين أن المؤسسات التربوية تمتلك لمبادئ الحوكمة وأن الفرضية الأولى تبين وجود اختلاف ذو دلالة إحصائية في المبادئ الثلاثة للحوكمة ودورها أثناء إعداد الموازنة حسب العمر عند مستوى دلالة 0.05. وأن الفرضية الثانية والثالثة والرابعة تبين انه لا يوجد اختلاف ذو دلالة احصائية في المبادئ الثلاثة للحوكمة ودورها أثناء إعداد الموازنة حسب المؤهل العلمي، الخبرة، ونوع الوظيفة عند مستوى دلالة 0.05. This study aims to measure the extent of application of the three principles of governance (accountability - transparency - participation) during the preparation of the state’s general budget, by applying it to a sample of educational institutions economists in the state of Adrar, and for that some statistical methods selected from the spss program were used based on the need for their evidence, And represented by the frequencies, percentages, the arithmetic mean, as well as the standard deviation. The study concluded that through a descriptive analysis of the study variable, it was found that educational institutions possess the principles of governance and that the first hypothesis shows the existence of a statistically significant difference in the three principles of governance and their role during the preparation of the budget by age at a significance level of 0.05 And that the second, third and fourth hypotheses show that there is no statistically significant difference in the three principles of governance and their role during budget preparation according to academic qualification, experience, and job type at a significance level of 0.05.

الكلمات المفتاحية

الحوكمة ; مبادئ الحوكمة ; الموازنة العامة ; المؤسسات التربوية