أوراق
Volume 1, Numéro 2, Pages 201-218
2019-09-24

ملامح الثورة الجزائرية في المسرح الجزائري ـــــ قراءة في نماذج مسرحية ـــــ

الكاتب : سفيان شلالي .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد إشكالية تجسيد الثورة في المسرح الجزائري، الذي ألقت الثورة الجزائرية عليه بظلالها وآثارها على الإبداعات الفنية، فعلى مستوى فن المسرح راحت هذه الثورة تمده بمواد المقاومة وتسلحه بعمق الصراع وقوة الخطاب الثوري. فظهرت بعض الأعمال المسرحية الجزائرية والعربية و العالمية التي سعت إلى تصوير الثورة الجزائرية والتعبير عن حوادثها و قيمها و بالتالي تمجيدها وتخليدها في آثار مسرحيةـــــ على قلتها ـــــ إلا أنها حاولت توقيع حضور الثورة الجزائرية في الإبداع المسرحي. فلا غرو أن يواكب فن المسرح- سواء على مستوى النصوص أو على مستوى العروض- الثورة الجزائرية، فبين أيدينا بعض المصادر المسرحية التي تبرز أهم النتائج وهو مدى صدى ثورة نوفمبر 1954 في المسرح الجزائري. Abstract The present study investigates embodiment of the revolution-being its subject matter- in Algerian theater; and its impact on artistic creations. At the level of theater art, this revolution provides it with resistance materials and arms it with depth of conflict, and power of revolutionary discourse. Some Algerian, Arab and global theatrical works sought to portray the Algerian revolution, expressing its incidents and values, few of which glorified and immortalized it in theatrical stages. Nevertheless, it tried to notify attendance of the Algerian revolution in theatrical creativity. Eventually, - on the level of texts or level of performances - the art of theater keeps pace with the Algerian revolution. Some theatrical sources highlighted the most important results, which is the resonance of November 1954 revolution in Algerian theater.

الكلمات المفتاحية

المسرح الجزائري؛ هوية المسرح؛ المسرح والثورة؛ قراءة في النماذج. Algerian theater; theater’ s identity; theater and revolution; read in forms