أوراق
Volume 1, Numéro 2, Pages 83-106
2019-09-24

أسلوبية التعابير الغريبة والغامضة في شعر محمد مغناجي

الكاتب : عبد الحليم كبوط .

الملخص

في اعتقاد بعضنا أنّ القصيدة متنفس وملاذ ومتعة للشاعر والمتلقي معا، لكنها أصبحت عند الشاعر الجزائري أبي ناجي محمد عادل مغناجي مصدرا للقلق والضغط الشديد والبحث المضني المتعب، لأنه يستخدم في شعره أسلوبا غامضا ولغة غريبة، مملوءة بالرموز والأساطير، فهل كان أسلوبه هذا على مذهب قصيدة النثر؟ فهذه الخصيصة الأسلوبية لاحظها الباحث في قصائد الشاعر التي قام بدراستها باتباع بعض خطوات المنهج الأسلوبي ليصل إلى نتائج أهمها: غرابة اللغة الشعرية وسلاسة الأسلوب وعمق الأفكار وكثرة الانزياح والتناص، والصور التخييلية، والرمزية المفرطة، والأساطير المتثاقفة. مثلما كان يفعل شعراء القصيدة النثرية على غرار شارل بودلير: في زهور الشر، ودفيد هيوم: في البحث في الطبيعة الإنسانية، وتوماس إليوت: في الأرض الخراب. Abstract Some of us believe that poems are outlet, haven and pleasure for both poets and audience. However, for the Algerian poet Mohamed Adel Moghnedji, it is a source of anxiety and intense pressure; because of his ambiguous style and the strange language full of symbols and myths. So, was his style based on Prose poem doctrine? Nevertheless, the researcher observed this stylistic feature in the poet’s poems. Following some steps of the stylistic approach, he reached important results among which are: strangeness of the poetic language, smoothness of the style, depth in ideas, abundance of displacement, imaginative images, excessive symbolism, and the acculturating myths similar to the prose poets as Charles Baudelaire in Flowers of Evil, David Hume in Search in Human Nature, and Thomas Eliot in the Land of Desolation.

الكلمات المفتاحية

الخصائص الأسلوبية؛ قصيدة النثر؛ الغرابة؛ الغموض؛ الشعر؛ محمد مغناجي؛ stylistic characteristics; Prose poem; Strangeness; Ambiguity; Poetry Mohamed Moghnedji.