أوراق
Volume 1, Numéro 2, Pages 11-34
2019-09-24

التقنيات الرقمية والتعليم عن بعد

الكاتب : زغدودة ذياب مروش .

الملخص

إن شبكة التواصل الاجتماعي وما تحتويه من تقنية رقمية، غيرت المجتمعات، وعززت التواصل بينها ما نتج عنه تيار للتغيير ساعد على ظهور بيئات تعليمية؛ يكون فيها التعليم رقميا، وبصريا، ودائما، بحيث يرتكز على الكفاءة في استخدام التقنية. وتسعى هذه الورقة للإجابة عن الأسئلة التالية: كيف أعادت التقنية الرقمية تشكيل التعليم عن بعد؟ ومتى يكون التعليم عن بعد المعاصر وسيلة فعالة؟ وما هي التحديات التي يواجهها التعليم عن بعد اليوم؟ ومن أجل سبر أغوار هذه الإشكالية، اعتمدت المنهج الوصفي. وتوصلت إلى نتائج وتوصيات أذكر أهمها: أن التعليم عن بعد اليوم صار تعليما مكملا للتعليم التقليدي أن الحاجة ملحة اليوم إلى ضرورة إعادة هيكلة التعليم عن بعد، باعتباره جزء من المقررات الدراسية. Abstract John Dewey said: “If we teach our students as we had taught yesterday’s students, we’ll rob their future. “Social media network and digital technology, changed societies and strengthened communication. It becomes original threads contributing to integration of its components; stream of technology pulsed from inside. Trend of change helped emergence of educational environments. Based on competence in use of technology, education is digital, visual, and permanent. The following are research questions: How does digital technology reshape distance education? When could contemporary education be effective method? What challenges, distance education, facing today? In an attempt to deal with these issues, the researcher adopted descriptive approach. We reached a set of important results and recommendations: distance education has become complementary to traditional education. Distance education is one of the most effective methods in the global era

الكلمات المفتاحية

التقنيات؛ الرقمية؛ التعليم التقليدي؛ التعليم عن بعد؛ Digital technologies ; distance education