التعليمية
Volume 11, Numéro 2, Pages 455-466
2021-11-04

أسلوبية الصورة التشبيهية في قصيدة " رجعة أيوب" لعقاب بلخير

الكاتب : تكوك Tekouk .

الملخص

يقع مضمون الصورة التشبيهية في صميم الاهتمام الأسلوبي المعاصر؛ بكونها أداة إجرائية فعّالة، تُعين التحليل اللساني للخطاب الشعري على تجلية المظاهر الشكلية للأدبية وطابعها السّيميائي، على اعتداد أنّ الأدبية هي الهدف التحليلي للأسلوبية المعاصرة ، التي تُعنى بتوصيف الكيفيات البنيوية الدلالية لميكانيزمات النص الداخلية، وتفسير الطاقة التعبيرية التي تثويها عناصر الوظيفة الجمالية عبر جميع المستويات المؤطرة لقصيدة" رجعة أيوب " لعقاب بلخير، الذي حقّق في صلب العالم اللغوي المسيّج للنص الشعري تفاعلا بين ذاتيته الأُنُونية والعالم الموضوعي الفعلي للقضية الفلسطينية في أبعادها القومية، وتمظهراتها السياسية والاجتماعية، إذ عبّر عن آلام وأوجاع الشعب الفلسطيني الأبيّ وتطلعات الأمّة العربية وآمالها الصافية، بحكم أنّ الذات الشاعرة هي عنصر من الجماعة التي لن يكون لها معنى خارج حدودها التاريخية الحضارية و الدينية القومية، حيث استثمر الشاعر امكانات اللغة اللانهائية لتحقيق خصائص شروط الوظيفة الشعرية التي تكون اللغة فيها هي الوسيلة والجوهر معا. The content of the figurative image is at the heart of contemporary stylistic interest; being an effective procedural tool, it helps linguistic analysis of poetic discourse to reveal the formal aspects of literature and its semiotic character, on the grounds that literature is the analytical goal of contemporary stylistics, which is concerned with describing the semantic structural qualities of the internal text mechanisms, and the interpretation of the expressive energy that the elements of the aesthetic function embody across all the framed levels. The poem "Ayoub's Return" by Belkheir Loakab, which achieved in the core of the enclosed linguistic world of the poetic text an interaction between its selfish subjectivity and the actual objective world of the Palestinian case in its national dimensions, and its political and social manifestations, as it expressed the pains and aches of the proud Palestinian people and the aspirations and pure hopes of the Arab nation, by virtue of that the poetic self is an element of the community that will have no meaning outside its historical, civilizational and national religious boundaries, where the poet has invested the infinite possibilities of language to achieve the characteristics of the conditions of the poetic function in which language is both the means and the essence.

الكلمات المفتاحية

الص ; رة الشعرية ; الاسل ; بية ; التشبيه ; الخطاب ; النص ; الصرة التشبيهية