التعليمية
Volume 11, Numéro 2, Pages 384-397
2021-11-04

اللغة والفكر ونظم اكتسابهما عند الطفل

الكاتب : فرحات فاطمة الزهرة .

الملخص

تعددت التعاريف حول موضوع اللغة، وطرق اكتسابها، ويعود سبب الاهتمام بها، لما يحمله النظام التواصلي من أهمية في التفاعل الاجتماعي. فاللغة هي الوسيلة التي يتوغل الفرد من خلالها في مجتمعه فينمي مهاراته العلمية بما يفيده ويحتاجه. وتبدأ أي دراسة للنظام اللغوي من دراسة السلوك اللغوي في مرحلة الطفولة، لأنها المرحلة الحرجة عند الإنسان فإذا استقامت هذه المرحلة تمكن الإنسان من اكتساب اللغة،و إذا حصل خلل ما في هذه المرحلة أثر هذا على اللغة و بالتالي على كل مرتكزات الحياة عند الإنسان كالفهم و التعلم و التأقلم. ترتبط عملية التفكير بالنشاط الذهني وهي أرقى مستويات هذا النشاط إن نمو اللغة عند الطفل يتأثر بمستوى القدرة العقلية لديه، لأن هناك علاقة بين مستوى ذكاء الأطفال وعدد المفردات التي ينطقون بها، يمر نمو اللغوي عند الطفل بمراحل متعددة، ويعد أي خلل في هذه المراحل بداية مشكلة من مشاكل اكتساب اللغة . There are many definitions on the subject of language, the ways in which it is acquired, and the reason for the interest in it is because of the importance of the communication system in social interaction. Language is the means by which an individual enters society and develops his or her scientific skills to his or her advantage and need. Any study of the linguistic system begins with the study of linguistic behaviour in childhood, because it is the critical stage in man. If it recovers, human beings are able to acquire language, and if there is a defect at this stage, it affects language and thus all the foundations of human life as understanding, learning and coping. The thought process is associated with mental activity and it's the highest level of activity. The development of language in a child is influenced by his or her level of mental ability, because there is a relationship between the level of intelligence of children and the number of vocabulary they speak. The development of language in a child is at multiple stages, and any defect at these stages is the beginning of a problem of language acquisition

الكلمات المفتاحية

اللغة ; النمو اللغوي ; الطفولة ; النمو العقلي ; فسيولوجية الكلام ; المهارات التعليمية ; language ; linguistic development ; childhood ; mental development ; physiological speech ; educational skills