مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 3, Pages 1004-1017
2021-11-04

دور الوسائط التكنولوجيّة الحديثة في تعليم اللّغة العربية

الكاتب : أحمادي ليلى . العايب يوسف .

الملخص

تعدّ اللّغة العربيّة قوام الحياة في مجتمعاتنا، إذْ بها يتمّ التّواصل، وبها أيضا يتمّ الارتباط بتراثنا الديني والثّقافي والفكري، و لكونها أيضا إحدى الوسائل التي يتمّ من خلالها إنتاج المعرفة ونشرها بين أفراد المجتمع. ونظرا لما يشهده العالم في الآونة الأخيرة من ثورة معلوماتية وتكنولوجيّة هائلة، وما تبعه من تطوّر في وسائل الاتّصال ونقل المعرفة، بات لزاما على اللّغة العربية التّكيّف مع هذا الوضع العالمي الجديد لتتمكّن من أداء دورها المعرفي، ولا يتأتّى ذلك إلّا من خلال تبني وسائط وطرق تعليمية جديدة لتدريسها بشكل متطوّر يواكب عصر العولمة ويكفل رفع مستوى تعليمها وتعلّمها. وسوف نحاول في هذه الدراسة رصد أهم الوسائط التكنولوجيّة الحديثة المستخدمة في العملية التّعليميّة، وإبراز دورها وفاعليتها في تعليم اللّغة العربية عبر مراحل التّعليم المختلفة. The Arabic language is of paramount importance in our societies. It ensures the understanding and the interaction. It also ensures the correlation to our religious, cultural and intellectual heritage. Moreover, Arabic is considered as one of the means through which knowledge is produced and disseminated among members of society. Due to the massive information and technology revolution that the world is witnessing recently, and because of the subsequent development in the means of communication and knowledge transfer, it becomes compulsory for the Arabic language to adapt to this new global situation in order to be able to fulfill its role of knowledge. This can only be achieved through the adoption of new educational methods and media to teach Arabic in a sophisticated way that accompanies the era of globalization and ensures raising the level of its education and learning. In this study, we try to monitor the most important modern technological media used in the educational process and highlight their role and effectiveness in teaching the Arabic language through the different stages of education.

الكلمات المفتاحية

اللّغة العربية، المعرفة، ثورة المعلومات، العملية التّعليميّة، الوسائط التكنولوجيّة. ; Arabic Language, knowledge, Information Revolution, Educational Process, Technological Media.