مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 3, Pages 128-141
2021-11-04

• الومضة في الشعر النسوي الجزائري المعاصرـ • دراسة فنية في شعر نوارة لحرش

الكاتب : بن عبو أحمد . كبريت علي .

الملخص

تتأسس هذه الورقة البحثية على قسمين؛الأول نظري يقدّم لمحة عن الومضة الشعرية،بدءا بمفهومها وامتداداتها التراثية والحداثية،وروّادها الأوائل،فالتعرّض لأهم سماتها،وقد حاولنا إيجاد علاقة عضوية بين قصيدة الومضة والشعر النسوي،حيث لمحنا تعلّقا لشاعرات كثيرات بهذا الشكل الجديد،نظرا لما يثيره غموضها من قلق لدى المتلقي،ثم الإشارة إلى الأدب النسوي الجزائري باعتباره ظاهرة إبداعية معاصرة،وأبرز شواعره،وهاجس الكتابة النسوية في الجزائر.ويمثّل هذا القسم فرشا للقسم التطبيقي،والمتمثل في دراسة الومضة عند الشاعرة نوارة لحرش من خلال ديوانها(كمكان لا يعوّل عليه). وستخضع هذه الدراسة لإجراءات المنهج الفني.من خلال مسح لبضعة مواضيع،أبانت فيها الشاعرة عن وعي فني بالقصيدة الحداثية،وامتلاكها للأدوات الفنية لقصيدة الومضة مثل المفارقة. Abstract: This paper is basically organized in two parts. The first is theoretical, which provides an overview of the poetic glow, starting with its concept and extensions of the heritage and modernism and its pioneers, then exposure to its most important features .We tried to create an organic relationship between the flash poem and feminist poetry, as we have noticed many poets attached to this new form, where they found their way, due to the concern of the recipient's ambiguity. Then, Algerian feminist literature was referred to as a modern creative phenomenon, its most prominent poetry and the obsession with feminist writing in Algeria. This section represents a prelude to the applied one, which is the study of flash poetry by the poet Nouara Lahrach through her office (As an Unreliable Place). This study will follow the procedures of the Technical approach through a survey of several topics, in which the poet demonstrated an artistic awareness of the modernist poem, and mastery of the technical tools of the flash poem ,such as the paradox.

الكلمات المفتاحية

الومضة ; مفارقة ; شواعر ; الحداثة ; نوارة لحرش Flash poetry ; Paradox; Poetesses; Modernity; Nouara Laharch