مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 4, Pages 669-688
2021-11-04

ملمح التفكير النقدي ومصطلحاته في أهداف مناهج اللغة العربية لمرحلة التعليم الثانوي A Feature Of Critical Thinking And Its Terminology In The Objectives Of The Arabic Language Curricula For Secondary Education

الكاتب : التونسي حمزة . مالكية بلقاسم .

الملخص

يهدف البحث إلى الكشف عن ملمح التفكير النقدي ومصطلحاته من خلال تصور نصوص أهداف مناهج اللغة العربية للمرحلة الثانوية لهما، بقراءة فيها واستقراء لهما، انطلاقا من الإشكالية التالية: هل يمكن الحديث عن التفكير النقدي في المرحلة انطلاقا من أهداف مناهجها؟ وهل نلمح حديثا عن مصطلحات النقد فيها؟ منتهجين في ذلك استقراء نصوص الأهداف وتحليلها للكشف عن التفكير النقدي وعلاقته بالمصطلحات. وقد توصلنا إلى أن أغلب الكفاءات المرجو تحققها في المرحلة التي أشارت إلى النقد أو إلى مصطلحاته، وأغلب الأهداف المنشودة، لم تصرح بتعليمية المصطلح، بل اكتفت بالإشارة إلى تعليم التفكير النقدي عامة، وإلى أن تعليم التفكير النقدي لا يتحقق دون تعليم مصطلحاته. وأهمية البحث تكمن في تصور بناء فكري نقدي لدى متعلمي المرحلة، إلى جانب تمثل المصطلحات التي تعد أساس كل تفكير. حيث تعد المرحلة مرحلة مهمة للتهيئة للمرحلة الجامعية التي يجب أن يتسم فيها المتعلم بالتفكير النقدي الجاد. This research aims to uncover the feature of critical thinking and its terminology through visualizing the texts of the objectives of the Arabic language curricula for the secondary stage, by reading in and extrapolating them; and this is based on the following problematic: Can we talk about critical thinking at this stage according to the curricula objectives? Do we have a talk about its terminology in the curricula? The research is done through extrapolating the texts of the objectives and them, analyzing them to uncover the critical thinking and its relation to terminology. We have reached that most of the targeted competencies in the secondary stage / level; which mention the critical thinking or its terminology, do not declare clearly to the teaching of the term itself, but it just to teaching the critical thinking in general. It also indicates that teaching the critical thinking can not be realized without teaching its terminology. The importance of this research is in visualizing and giving a picture about critical comprehensive thinking to the learners; besides, the terminology which is the base of any thinking since the stage is an important stage to prepare them to university in which learners are supposed to have a real critical thinking.

الكلمات المفتاحية

تفكير نقدي، مصطلح نقدي، ملمح، مناهج اللغة العربية، مرحلة التعليم الثانوي. ; Critical thinking, critical terminology, feature, the Arabic language curricula, secondary education stage.