مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 4, Pages 433-449
2021-11-04

تراسل الحواس في ديوان صحوة الغيم لــ: عبد الله العشي The Synaesthesia In The Diwan "awakening The Clouds" To: Abdullah Al-ashi

الكاتب : أقطي نوال .

الملخص

تراسل الحواس نمط تصويري حداثي هام تقوم عليه الصورة الشعرية، وله دور مؤثر في تجسيد غاية الشاعر التعبيرية، وهو أداة رمزية يلجأ إلى استخدامها لترجمة انفعالات البواطن، لذا تعنى الدراسة ببحث هذه الظاهرة في ديوان صحوة الغيم للشاعر عبد الله العشي لما فيه من قدرة على التصوير وتحريض على التأمل والتفكير، بهدف كشف أثرها الجمالي ومعرفة أكثرها هيمنة. وتعتمد الدراسة المنهجين الوصفي والإحصائي لتحليل أنماط صور التراسل الحسي وتحديد أكثرها هيمنة في المدونة، وقد خلصت إلى أنّ تراسل الحواس صورة جمالية مآلفة بين الجزئيات يلجأ إليها الشاعر لإبداع لغة إيحائية مثيرة للمتلقي. The synaesthesia an important modernist pictorial style on which the poetic image is based, and it has an influential role in embodying the poet's expressive goal. It is a symbolic tool that poets use to interpret inner emotions, the study examines this phenomenon in the Diwan of Awakening the Clouds by Abdullah Al-Ashi, because it has the ability to photograph and incite to meditate and think. The study aims to uncover their aesthetic impact and to know which are the most dominant ones. The study uses descriptive and statistical approaches to analyze the patterns of synaesthesia images and to identify the most dominant ones in the Diwan. The study concluded that the synaesthesia is an aesthetic image that is similar between the particles, which the poet uses to create a suggestive language that stimulates the recipient

الكلمات المفتاحية

:poetry, imagination, poetic image, synaesthesia, Awakening clouds..; الشعر، الخيال، الصورة الشعرية، تراسل حسي، صحوة الغيم