مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 1006-1031
2021-09-20

الذكاء الأخلاقي لدى الأستاذ الجامعي العربي في ضوء الجنس، والجنسية، والخبرة التدريسية: دراسة عاملية عبر ثقافية مقارنة بين مصر والجزائر لاختبار صدق نظرية بوربا (borba)

الكاتب : فاضلي أحمد . خدوسي كريمة . سليمان عبد الواحد يوسف .

الملخص

الذكاء الأخلاقي لدى الأستاذ الجامعي العربي في ضوء الجنس، والجنسية، والخبرة التدريسية: دراسة عاملية عبر ثقافية مقارنة بين مصر والجزائر لاختبار صدق نظرية بوربا (Borba) - الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن طبيعة البناء العاملي للذكاء الأخلاقي لدى الأستاذ الجامعي العربي في ضوء بعض المتغيرات والمتمثلة في: نوع الجنس، والجنسية، والخبرة التدريسية، كخطوة لاختبار صدق نظرية بوربا (Borba) للذكاء الأخلاقي. ولتحقيق هذا الهدف قام الباحثون بإعداد مقياس للذكاء الأخلاقي للأستاذ الجامعي العربي في ضوء نظرية بوربا (Borba)، وتطبيقه على عينة أساسية قوامها (500) من الأساتذة، والأساتذة المساعدين، وأساتذة التعليم العالي، والأساتذة المحاضرين أ، وذلك ببعض الجامعات المصرية والجزائرية الحكومية والخاصة، وباستخدام التحليل العاملي الاستكشافيوالتوكيدي توصلت الدراسة إلى أن الذكاء الأخلاقي لدى الأستاذ الجامعي العربي ينطوي على عامل كامن عام واحد تنتظم حوله العوامل المشاهدة السبع، إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًافي الذكاء الأخلاقي ترجع لنوع الجنس، والجنسية، والخبرة التدريسية. - الكلمات المفتاحية: البنية العاملية – الذكاء الأخلاقي – الأستاذ الجامعي العربي - نظرية بوربا (Borba). Abstract: The study aimed to uncover the nature of the factor structure of moral intelligence for the Arab university professor in the light of gender, nationality, and teaching experience, as a step to test the validity of the Borba theory of moral intelligence. By applying a measure of moral intelligence to the Arab university professor in the light of the Borba theory, the researchers prepared a basic sample of (500) professors, assistant professors, higher education professors, and lecturers professors A, by some Egyptian and Algerian public and private universities, and by using confirmatory and exploratory factor analysis The study found that the moral intelligence of the Arab university professor includes one general underlying factor around which the seven observing factors are organized, in addition to the absence of statistically significant differences in moral intelligence due to gender, nationality, and teaching experience. - Key words: The Factor Structure - Moral Intelligence - The Arab university professor -Borba Theory. إعــــداد الدكتور/ أحمد فاضلي الدكتورة/ كريمة خدوسي الدكتور/ سُليمان عبدالواحد يوسف كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية كلية التربية جامعة البليدة 2 - الجزائر جامعة البويرة – الجزائر جامعة قناة السويس - مصر ملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة البناء العاملي للذكاء الأخلاقي لدى الأستاذ الجامعي العربي في ضوء بعض المتغيرات والمتمثلة في: نوع الجنس (ذكور – إناث)، والجنسية (مصرية - جزائرية)، والخبرة التدريسية (أقل من 10 سنوات – أكثر من 10 سنوات)، كخطوة لاختبار صدق نظرية بوربا (Borba) للذكاء الأخلاقي. ولتحقيق هذا الهدف قام الباحثون بإعداد مقياس للذكاء الأخلاقي للأستاذ الجامعي العربي في ضوء نظرية بوربا (Borba)، وتطبيقه على عينة أساسية قوامها (500) من الأساتذة، والأساتذة المساعدين، وأساتذة التعليم العالي، والأساتذة المحاضرين أ، وذلك ببعض الجامعات المصرية والجزئرية الحكومية والخاصة، منهم (270) ذكور، (230) إناث، و(280) مصري، و(220) جزائري، إضافة إلى (285) خبرتهم أقل من 10 سنوات، و(215) خبرتهم أكثر من 10 سنوات، وباستخدام التحليل العاملي الاستكشافي، والتحليل العاملي التوكيدي توصلت الدراسة إلى أن الذكاء الأخلاقي لدى الأستاذ الجامعي العربي ينطوي على عامل كامن عام واحد تنتظم حوله العوامل المشاهدة السبع، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً فى الذكاء الأخلاقي بين الأساتذة الجامعيين العرب ترجع لنوع الجنس، والجنسية، والخبرة التدريسية. الكلمات المفتاحية: البنية العاملية – الذكاء الأخلاقي – الأستاذ الجامعي العربي - نظرية بوربا (Borba). The moral intelligence of the Arab university professor in the light of gender, nationality, and teaching experience: a cross-cultural factor study between Egypt and Algeria to test the validity of the Borba theory Prepared by Dr. Ahmed Fadhli Dr. karima kheddouci Dr. Soliman abd El Wahed Yousef Abstract The current study aimed to study the global construction of moral intelligence for the Arab university professor in the light of some demographic variables, which are: gender (male - female), nationality (Egyptian - Algerian), and teaching experience (less than 10 years - more than 10 years), As a step to test the validity of the Borba theory of moral intelligence. To achieve this goal, the researchers prepared a measure of the moral intelligence of the Arab university professor in the light of the Borba theory, and applied it to a basic sample of (500) professors and associate professors (assistants) in some Egyptian and Algerian public and private universities, including (270) males, (230) Females, (280) Egyptians, and (220) Algerian, in addition to (285) their experience less than 10 years, and (215) their experience more than 10 years, and by using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis the study concluded that intelligence The moral of the Arab university professor involves one general latent factor around which the seven observing factors are organized, km The results indicated that there is no statistically significant differences in moral intelligence among Arab university professors due to gender, nationality, and teaching experience. Key words: The Factor Structure - Moral Intelligence - The Arab university professor -Borba Theory. L’intelligence morale de l’enseignant universitaire arabe relative au;sexe,nationalité et l’experience de l’enseignement :etude factoeielle inter culturelle Etude comparative algero egyptienne pour tester la validite de la theorie Borba Dr.Soliman abd elwahed youcef Pr.Ahmed Fadli Dr.Karima Kheddouci Université de Blida Université de Bouira université d’egypt sajedalerabby@yahoo.com kheddouci10@yahoo.fr Fadpsy@yahoo.fr Résumé Cette présente etude a pour but d’étudier la structure factorielle de l’intelligence morale chez l’enseignant chercheur arabe tenant compte de certaines variables comme;le genre du sexe (masculin-féminin),nationalité(Egyptienne-Algerienne),l’experience d’enseignement(moins de 10ans-plus de10ans)comme premiere étape afin de tester la validité de la théorie d’intelligence morale de Borba,et l’appliquer sur un echantillon de 500 enseignants ; maitres assistant,maitres de conférence,et professeurs choisi de quelques universités Algériennes et Egyptiennes,étatiques et privés.Cet echantillon s’étale sur ;270 masculins,230 féminins,280 Egyptiens et 220 Algeriens,ajoutant a cela 285 ayant une expérience moins de 10ans et 215 bénificient d’experience plus de 10ans.S’appuyant sur l’analyse factorielle explorative et l’analyse factorielle confirmative,notre étude à conclu que L’intelligence morale de l’enseignant universitaire arabe ressort un seule facteur global qui regroupe les 7facteurs apparents. Les résultats de notre modeste recherche ne relèvent pas de différences statistiques significatives de l’intelligence morale entre les enseignants universitaires arabes relatives aux :sexe,nationalité et l’experience d’enseignement. Mots clé : strucure factorielle-intelligence morale-l’enseignant universitaire arabe-théorie de Borba.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: البنية العاملية – الذكاء الأخلاقي – الأستاذ الجامعي العربي - نظرية بوربا (Borba).