مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 834-874
2021-09-20

مدى تطبيق أدوات التقويم التربوي لمادة الرياضيات مرحلة التعليم الثانوي بالجزائروفق المقاربة بالكفاءات"واقع وتحديات"

الكاتب : بن الطاهر سليم . بيبي مرزاق .

الملخص

تعتبر مادة الرياضيات مؤشر للدلالة على مستوى التفكير العلمي للمتعلم ، فشعر الباحث بوجود مشكلة في تطبيق أدوات القياس والتقويم التربوي بما ينسجم مع التحديات المعاصرة لتطوير أنظمة التعليم تهدف الى التعرف على واقع التقويم التربوي للمادة بمؤسسات التعليم الثانوي الجزائري وتحديد أهم الصعوبات التي تعترض عملية القياس والتقويم التربوي وفق معايير المقاربة بالكفاءات. وقد استعان الباحث بالمنهج الوصفي لمناسبته للطبيعة الموضوع ،وتم الاعتماد على اداة الاستبيان في جمع وتنظيم البيانات المتعلقة بواقع القياس التربوي للرياضيات يقابلها في ذلك لأهم صعوبات التقويم ،وللتحقق من صحة فرضيات الدراسة تم استخدام النسب المئوية والتكرارات كأساليب احصائية تناسب البيانات. وقد نتجت عنها نتائج تؤكد على أن غالبية الأساتذة يتوجهون في اعتماد الامتحان الكتابي كأسلوب وحيد للقياس التربوي رغم تطبيقهم لأساليب أخرى للقياس كالملاحظة والاختبار الأدائي وهذا راجع الى جملة من الصعوبات بيداغوجية وأخرى تنظيمية. كما خلصت الدراسة في الأخير للتأكيد على ضرورة تكوين الاستاذ في بناء الاختبارات بمختلف أنواعها مع الأخذ بمواصفات الإختبار الجيد وفق المستويات المعرفية للتلميذ، وكذا تكوينهم في طرق و أساليب القياس والتقويم التربوي للمادة التعليمية وفق معاييرتتوافق مع ادوات القياس والتقويم التربوي الحديث. Math’s is an indicator of the level of scientific thinking of the learner. The researcher felt that there is a problem in applying the measures and the educational evaluation in line with the contemporary challenges of developing the education systems, which aim at recognizing the reality of the educational evaluation of the material in the Algerian secondary education institutions and determining the most important difficulties that hinder the measurement and the educational evaluation according to the standards of approach to competencies. The study is based on the survey tool to collect and organize data on the reality of mathematics education, which is offset by the most important difficulties of assessment, and to verify the validity of the hypotheses, percentages and frequencies have been used as statistical methods for data. The results have been obtained by emphasizing that the majority of teachers are adopting the written examination as a single method of educational measurement, although they have applied other methods of measurement such as observation and performance testing, due to a range of difficulties in pedagogic and organizational terms. The study concluded in the last to emphasize the necessity of forming a professor in building tests of different kinds, taking the quality test specifications according to the students' cognitive levels, as well as their formation in methods and methods of measuring and teaching the educational material according to criteria that are compatible with modern measurement and educational evaluation tools.

الكلمات المفتاحية

مدى تطبيق ; التلعيم بالجزائر ; المقاربة بالكفاءات ; تحديات