مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 6, Numéro 2, Pages 17-39
2021-09-20

اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية نحو دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في الصفوف التعليمية للعاديين في الجزائرattitudes Of Primary School Teachers Towards The Integration Of Children With Special Needs In The Regular Classes In Algeria

الكاتب : عبد الرحيم ليندة . عبد الرحيم خديجة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى البحث في مشروع دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في الصفوف التعليمية للعاديين في الجزائر، والتعرف على مدى إمكانية دمجهم من وجهة نظر المعلمين، وكذا أهم الصعوبات التي تواجه مشروع دمج هذه الفئة وفق مدركات معلمي المرحلة الابتدائية، إضافة إلى التعرف على آراء ووجهات نظرهم نحو دمج الأطفال في التعليم مع أقرانهم العاديين، وللإجابة على التساؤلات المطروحة تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي باعتباره الأنسب لمثل هذا النوع من البحوث، كما تم استخدام استمارة تم تصميمها خصيصا لهذا الغرض، ولأن معلم المدرسة الابتدائية هو عضو مهم وفعال من أجل إنجاح مشروع الدمج فقد تم اختيار هذه الفئة من أجل معرفة آرائهم تجاه هذه العملية، وقد بلغ قوام عينة الدراسة (94) معلم ومعلمة من بعض المدارس الابتدائية بولاية سيدي بلعباس، كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج التي تسهم في رعاية الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة والتكفل بهم تربويا في إطار المدرسة العادية أهمها: جاءت آراء معلمي المرحلة الابتدائية نحو دمج الاطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في الصفوف التعليمية للعاديين في الجزائر سلبية، حيث توجد العديد من الصعوبات على عدة مستويات تعيق عملية دمج الفئات الخاصة في الصفوف التعليمية للعاديين في الجزائر، ويمكن تجاوزها من خلال مساعدة المعلمين ببرامج تكوينية وتدعيمية لتعزيز قدراتهم في التعامل مع هذه الفئة، كما يجب إعادة النظر للبيئة المدرسية المادية كجزء من مشروع الدمج. The current study aims to research of educational integration project with special needs into the regular educational classes in Algeria, and the most important difficulties facing the project to integrate this category according to the awareness of primary school teachers, knowing their opinions and views towards integrating children into class with their ordinary peers,to answer the questions raised we chose the descriptive and analytical approach, it is suitable for this type of research, because the elementary school teacher is an important and effective member for the success of the integration project, this category was chosen in order to know their views on this process, the study sample consisted of (94) male and female teachers from some elementary schools in the governorate of Sidi Bel Abbes,the research relied on a questionnaire designed specifically for this purpose. The study concluded a set of results that contribute to caring for children with special needs and ensuring them educationally, the most important of which are:The opinions of primary school teachers towards the integration of children with special needs in the educational classes of ordinary in Algeria are negative, there are many difficulties on many levels which hinder the integration of special groups into the educational classes of ordinary children, it can be overcome by helping teachers with training and support programs to enhance their abilities in dealing with; we must also review the physical school environment as part of the integration project.

الكلمات المفتاحية

الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ; الدمج التربوي ; معلم المرحلة الابتدائية ; صفوف العاديين ; المدرسة ; Children with special needs- ; Educational integration ; Integration project ; Ordinary classes ; Primary school teacher ; School