تنمية الموارد البشرية
Volume 16, Numéro 3, Pages 233-258

تأثيرات جائحة كوفيد 19 على جودة الحياة النفسية لدى معلمي التعليم الابتدائي ( دراسة ميدانية بولاية مستغانم )

الكاتب : بلقاسمي بوعبدالله . مسعودي امحمد .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى جودة الحياة النفسية لدى معلمي التعليم الابتدائي في ظل تأثيرات جائحة كوفيد 19 بمستغانم خلال الموسم الدراسي 2019/2020، وتمّ اختيار عينة عنقودية تتكون من (88) أستاذ وأستاذة من بيئتين مختلفتين( ريفي، حضري ). وسعيا لتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان استبيانا لقياس مستوى جودة الحياة النفسية؛ وبعد إجراء عملية التحليل الإحصائي، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - مستوى جودة الحياة النفسية لدى معلمي التعليم الابتدائي في ظل تأثيرات كوفيد 19مرتفع. - لا توجد فروق في مستوى جودة الحياة النفسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي في ظل تأثيرات جائحة كوفيد 19 تعزى لمتغير البيئة (ريفي/حضري). - لا توجد فروق في مستوى جودة الحياة النفسية لدى أساتذة التعليم الابتدائي في ظل تأثيرات كوفيد 19 تعزى لمتغير الأقدمية المهنية. الكلمات المفتاحية: جائحة كوفيد 19- جودة الحياة- جودة الحياة النفسية- الصحة النفسية - أساتذة التعليم الابتدائي. Abstract: The current study aimed at identifying the level of psychological quality of life among primary school teachers in the light of the effects of Covid 19 in Mostaganem during the 2019/2020 academic year, a sample of 88 professors (both males and females) from two different geographical regions (rural and urban) was chosen. In order to achieve the objectives of the study, the researchers used a questionnaire to measure the level of psychological quality of life. After conducting the statistical analysis process, the study reached the following results: There is a high level of psychological quality of life among primary school teachers in light of the effects of Covid 19. - There are no differences in the quality of psychological life of primary school teachers in light of the effects of the Covid 19 pandemic due to the environment variable (rural / urban). - There are no differences in the quality of psychological life of primary school teachers in light of the effects of Covid 19 due to the variable of professional seniority. .Key words: The Covid-19 pandemic; Psychological quality of life;quality of life ; Psychological health ; Primary school teachers..

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: جائحة كوفيد 19- جودة الحياة- جودة الحياة النفسية - الصحة النفسية - أساتذة التعليم الابتدائي.