آفاق علمية
Volume 13, Numéro 5, Pages 316-335
2021-11-01

استراتيجية التدريس الحديثة لدى أساتذة التعليم الثانوي وفق المتغيرات الديمغرافية

الكاتب : بوحفص طارق . يعلى فروق .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الفروق في استراتيجية التدريس الحديثة من حيث الجنس والخبرة والمادة التعلمية لدى أساتذة التعليم الثانوي ببعض ثانويات ولاية تيزي وزو، وتكونت عينة الدراسة (70) أستاذا وأستاذة من التعليم الثانوي. وقد استخدم المنهج الوصفي بالاعتماد على استبيان استراتيجية التدريس الحديثة، وكشفت الدراسة عن: - وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الإناث لدى أساتذة التعليم الثانوي في استراتيجية التدريس الحديثة. - وجود فروق دالة احصائياً بين متوسط درجات أقل من خمس سنوات خبرة ومتوسط درجات أكثر من خمس سنوات لدى أساتذة التعليم الثانوي في استراتيجيات التدريس الحديثة. - وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات تدريس مواد الآداب ومتوسط درجات تدريس مواد العلوم لدى أساتذة التعليم الثانوي في استراتيجيات التدريس الحديثة. The current study aims to identify the differences in the modern teaching strategy in terms of gender, experience and learning material among secondary education teachers in some secondary schools in Tizi Ouzou state. The sample of the study consisted of (70) professors from secondary education. The descriptive curriculum was used based on a questionnaire of modern teaching strategy. The study revealed: - There are statistically significant differences between the average scores of males and the average grades of females of secondary education professors in the modern teaching strategy. - The presence of statistically significant differences between the average scores of less than five years and the average of grades of more than five years among secondary education professors in teaching strategies Modern. - There are statistically significant differences between the average of arts degrees and the average science degrees of secondary education professors in modern teaching strategies.

الكلمات المفتاحية

استراتيجية، استراتيجيات التدريس الحديثة، أساتذة التعليم الثانوي. ; strategy, modern teaching strategies, secondary education teachers.