آفاق علمية
Volume 13, Numéro 5, Pages 276-295
2021-11-01

الذكاء الانفعالي للأمهات وعلاقته بالسلوك التكيفي للأطفال الـتوحديين -دراسة ميدانية - Mothers' Emotional Intelligence And Its Relationship To Adaptive Behavior Of Autistic Children A Field Study

الكاتب : لعريبي نورية . فوطية فتيحة .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى التأكد من وجود علاقة بين الذكاء الوجداني للأمهات بالسلوك التكيفي للأطفال التوحديين، بحيث هذه الفئةتحتاج إلى جهد مكثف، لتعليمهم كيفية الإندماج والتكيف مع العالم الخارجي وخاصة أنهم يعانون من قصور في تواصلهم اللغوي وتفاعلهم الإجتماعي، ولا يقتصر الدور التعليمي على المراكز التعليمية وعلى المراكز التدريبية فقط، وإنما ترى الباحثتان من خلال تعاملهما مع هذه الفئة أن دور الأم يعد هو الأساس والركيزة التي تعتمد عليها في تعليم الطفل ذوي الإحتياجات الخاصة بعض مهارات التكيف الإجتماعي، وقد برزت مشكلة الدراسة من الحاجة الملحة لكيفية توظيف الذكاء الإنفعالي لدى الأم وتفعليه عند التعامل مع طفلها. فالدراسة الحالية تحاول إلقاء الضوء على أهمية الذكاء الإنفعالي للأم ودوره في تعليم إبنها التكيف والتفاعل الإجتماعي، وبناء على ذلك يتم وضع برامج تعليمية تربوية بحيث يتم من خلالها توعية الأمهات نحو الأسلوب الأمثل في التعامل مع أبنائهم.وتوصلت نتائج الدراسة بعد تطبيق مقياسين على عينة الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية بين الذكاء الإنفعالي للأمهات بالسلوك التكيفي للأطفال التوحديين، وكذا تقدم بعد تنظيم الانفعالات لدى الأمهات عن بقية أبعاد الأخرى للمقياس الذكاء الانفعالي. The purpose of this paper is to ensure that the emotional intelligence of mothers is linked to the adaptive behavior of United children, so that this category needs intensive efforts to teach them how to integrate and adapt to the outside world, especially because they have a lack of linguistic communication and social interaction. The educational role is not limited to educational centers and training centers, but rather through their interaction with this group, the researchers believe that the role of the mother is the foundation and foundation upon which the education of children with special needs depends on some social adjustment skills. The problem of the study has emerged from the urgent need for how to apply and to avoid emotional intelligence to the mother when dealing with her child. The current study attempts to highlight the importance of emotional intelligence for the mother and its role in educating her son about adaptation and social interaction, and therefore educational programs are developed to educate mothers about the best way to deal with their children. The results of the study found a correlation between emotional intelligence of mothers with adaptive behavior of monoclans, as well as progress after mothers have been given the other dimensions of emotional intelligence.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الانفعالي ; الأمهات ; السلوك التكيفي ; الطفل التوحدي ; Emotional intelligence ; mothers ; adaptive ; behavior ; United children