مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 5, Numéro 2, Pages 460-477
2021-11-01

فاعلية الدبلوماسية العامة الجزائرية على تويتر دراسة تحليلية وصفية

الكاتب : خلف نجم . بن بوزيد نوره .

الملخص

ملخص: تعد منصات الإعلام الرقمية بيئة اتصالية فرضت وجودها في الحياة العامة والخاصة، وهذا ألجأ الهيئات الدبلوماسية في العالم إلى توظيفها في تواصلها مع جماهيرها ونظرائها. ومن هنا يأتي المقال للكشف عن فاعلية الدبلوماسية الجزائرية في توظيف تويتر في نشاطاتها الدبلوماسية للفترة من 1 كانون الثاني- 30 نيسان 2021، والوقوف على مستوى التفاعل الذي حققته من خلال تحليل (133) تغريدة لوزارة الخارجية. وتوصل المقال إلى أن أكثر موضوعات الدبلوماسية العامة الجزائرية على تويتر هي موضوعات الاهتمام المشترك بنسبة (30.1%)، وأبرز النشاطات الاتصالية هي اللقاءات بنسبة (21.8%) ثم الزيارات، والاتصال الهاتفي، بنسبة (17.3%)، وشكلت التغريدة الأصلية ما نسبته (86.5%). وأكثر تصميم وردت به تغريدات وزارة الخارجية الجزائرية هي نص مع صورة بنسبة (60.2%). وكان مستوى التفاعل قوياً جداً بنسبة (52.6%). Abstract: The digital media platforms are a communication field imposed in public and private life, and this has motivated the diplomatic authorities in the world to employ them in their communication with their audiences and their counterparts. Hence, the article comes to reveal the effectiveness of Algerian Public diplomacy in employing “Twitter” in its diplomatic activities for the period from January 1 to April 30, 2021, and to determine the level of interaction achieved, through analyzing (133) tweets of the Ministry of Foreign Affairs. The article has found that the most topics of Algerian public diplomacy on Twitter are issues of common interest by (30.1%), and the most prominent communication activities are meetings (21.8%), then visits, and phone calls, by (17.3%). Also, it has found that the original tweet constituted (86.5%), and the most popular design in which the Algerian Ministry of Foreign Affairs' tweets appeared, is text with an image (60.2%). Finally, the level of interaction is extraordinarily strong (52.6%).

الكلمات المفتاحية

الأبعاد الاتصالية؛ ; الدبلوماسية العامة ; تويتر ; المنصات الرقمية ; وزارة الخارجية الجزائرية