مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 5, Numéro 2, Pages 172-190
2021-11-01

الإعلانات التجارية في الصحافة الجزائرية المكتوبة دراسة تحليلية لعينة من إعلانات جريدة الشروق أنموذجا

الكاتب : لحمر شيماء . بومنجل فوزي .

الملخص

ملخص: تتناول هذه الدراسة «الإعلانات التجارية في الصحافة الجزائرية المكتوبة"، إذ تعتبر الصحف أهم الوسائل الإعلانية في العصر الحديث، ويعتبر الإعلان التجاري أحد الموارد المالية الأساسية في بقاء أو زوال هذه المؤسسات سواء كانت عمومية أو خاصة، وذلك بتحقيق نسبة مبيعات عالية. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى اهتمام الصحافة الجزائرية المكتوبة في ظل تطور وسائل الإعلام بالإعلانات التجارية والتعرف على المبادئ التي تلتزم بها الصحافة المكتوبة في عرض إعلاناتها. وللإجابة على هده الإشكالية المطروحة اعتمدنا على المنهج الوصفي وعلى أداة تحليل المحتوى، كما اعتمدنا على العينة العشوائية البسيطة. وبعد البحث والتحليل تبين أن الإعلانات التجارية تحتل مكانة هامة على صفحات جريدة الشروق اليومي، كما أنها تلتزم بقيم متعددة في عرض إعلاناتها وأكثرها بروزا القيم الاقتصادية. الكلمات المفتاحية: الإعلان؛ الإعلان التجاري؛ الصحافة المكتوبة؛ جريدة الشروق اليومي. Abstract: This study deals with “commercial advertisements in the Algerian written press,” as newspapers are considered the most important advertising means in the modern era, and commercial advertising is considered one of the main financial resources for the survival or demise of these institutions, whether public or private, by achieving a high sales rate. To know the extent of interest in the Algerian written press in light of the development of the media in commercial advertisements and to know the principles that the written press adheres to in displaying its advertisements. In order to answer this presented problem, we relied on the descriptive method and the content analysis tool, and we also relied on the simple random sample. After research and analysis, it was found that commercial advertisements occupy an important place on the pages of Al-Shorouk newspaper. They also adhere to multiple values in displaying their ads, the most prominent of which are economic values. Keywords: advertising; Commercial advertising; The written press; Al Shorouk daily newspaper.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الإعلان؛ الإعلان التجاري؛ الصحافة المكتوبة؛ جريدة الشروق اليومي.