مجلة دراسات وأبحاث اقتصادية في الطاقات المتجددة
Volume 8, Numéro 2, Pages 489-512
2021-10-30

مخرجات الجامعات ودعم التعليم المقاولاتي للمشاريع في الجزائر، تحديات وآفاق

الكاتب : لحول سامية . كيلاني صونية .

الملخص

: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور مخرجات الجامعات في دعم التعليم المقاولاتي للمشاريع بالجزائر. وهذا من أجل رفع التحديات أمام خرجي الجامعات وإيضاح أفاق مستقبلية تمكن من المساهمة في عجلة التنمية والتقليل من مشكلة البطالة. وقد أكدت النتائج المستخلصة من البحث أنه بهدف بعث وتنمية المؤسسات الصغيرة في الجزائر لا يكفي توفير البيئة والظروف الملائمة للنشاط المقاولاتي، ولكن يجب أن تعمل الدولة في إطار السياسات العامة لتفعيل دور التعليم العالي في صناعة مخرجاته وخدمة سوق العمل. وأكدت النتائج أيضا بضرورة توجه المنظومة الجامعية الجزائرية نحو إتاحة المناخ المؤهل لإدماج الخريجين في عالم البحث العلمي والمهني على السواء، وذلك من خلال فرق البحث العلمي على مستوى الجامعة التي يجب مراعاة، لدى قيامها بإعداد العروض التكوينية بالجامعة، البعد المعرفي للطالب، بالإضافة إلى البعد المهني بعد التخرج. ومن بين آليات تدعيم التعليم المقاولاتي للمشاريع بالجزائر ضمن متطلبات سوق العمل إبرام اتفاقات الشراكة مع مؤسسات جامعية أجنبية وترقية المخابر والمكتبات الجامعية. This study aims to highlight the role of university outputs in supporting entrepreneurial education for projects in Algeria. This is in order to raise the challenges facing university graduates and clarify future prospects that can contribute to the wheel of development and reduce the unemployment problem. The results obtained from the research confirmed that, in order to create and develop small enterprises in Algeria, it is not sufficient to provide the environment and conditions conducive to entrepreneurial activity, but the state must work within the framework of public policies to activate the role of higher education in making its outputs and serving the labor market. The results also confirmed the necessity of directing the Algerian university system towards providing a qualified environment for the integration of graduates into the world of scientific and professional research alike, through scientific research teams at the university level, which must be taken into account when preparing training offers at the university, the knowledge dimension of the student, in addition to the professional dimension. after graduation. Among the mechanisms for strengthening enterprise education in Algeria within the requirements of the labor market are the conclusion of partnership agreements with foreign university institutions and the promotion of laboratories and university libraries.

الكلمات المفتاحية

مخرجات الجامعات؛ تعليم مقاولاتي للمشاريع؛ التحديات؛ آفاق؛ سوق العمل في الجزائر. ; university outputs, entrepreneurial education for projects, challenges, prospects, the labor market in Algeria