مجلة العلوم القانونية و السياسية
Volume 12, Numéro 2, Pages 168-185
2021-09-28
الكاتب : فرحات حميده كريمة . فركوس دليلة .
ملخص: يعتبر النسب من الموضوعات ذات الأثر البالغ في حياة الإنسان. حيث اعتَبَر الإسلام فراش الزوجية الموجب له، وحصر الطريق الوحيد لاتصال الرجل بالمرأة بالزواج، و قد يحدث هذا الاتصال عن طريق زواج غير صحيح ، فقد ينشأ فاسدا وقد يقع باطلا. وقد ينتج عن هذا الزواج ولد، و من حقه الانتساب الى أبيه، إلا أن الشارع الحكيم لا يثبت أي نسب إلا بشروط وقيود تضبط طرق إظهاره وإثباته، والمشرع الجزائري اعتبر نسب المولود إلى والده من أهم الآثار المترتبة على عقد الزواج. فإذا كان نسب الولد إلى أمه ثابتا بسبب الحمل المرئي والولادة، فإن إسناد نسب الولد إلى أبيه ليس دائما سهلا. وأمام حقيقة الزواج غير الصحيح، و ولد من حقه أن ينسب لأبيه، نجد لفقهاء الشريعة الاسلامية وكذا قوانين الأحوال الشخصية أقوال في مسألة ثبوته من عدمه، مراعين في ذلك قاعدة إحياء الولد، والأخذ بمعيار مدى علم الطرفين للحرمة وقت إبرام الزواج. Abstract: Descent is one of the topics that has a profound impact on human life. In this regard, Islam has considered marital bed as the only way for a man to contact a woman after getting married. However, this communication may happen through an illegal marriage, as it may arise corrupt and may be null and void. This marriage may result in a son, and he has the right to be affiliated with his father, except that the wise legislator does not establish any lineage except under conditions and restrictions that control the way it is shown and proven, and the Algerian legislator considered the lineage of the child to his father one of the most important effects of the marriage contract. If the child’s lineage to his mother is constant because of the visible pregnancy and childbirth, then assigning the child’s lineage to his father is not always easy. In the face of the truth of the incorrect marriage, and a child was born of his right to be attributed to his father, we find the jurists of Islamic Sharia as well as personal status laws sayings regarding the issue of whether he is proven or not, taking into account the rule of reviving the boy, and taking the criterion of the extent of the two parties ’knowledge of the sanctity at the time of the conclusion of the marriage.
الز ; اج غير الصحيح الز ; اج الباطل الز ; اج الفاسد ثب ; ت النسب. ; illegal marriage ; invalid marriage ; corrupt marriage ; proof of lineage
عبد الرؤوف دبابش
.
ص 69-76.
موسى سرور
.
ص 121-160.
مصطفى مناصرية
.
ص 186-197.