مجلة سوسيولوجيا
Volume 5, Numéro 2, Pages 377-396
2021-10-27

مدى نجاعة الدعم البيداغوجي في النجاح المدرسي عند التلاميذ المعاقين سمعيا المدمجين في الأقسام العادية - دراسة حالة - The Effectiveness Of School-based Support For Students With Hearing Disabilities Integrated Into Regular Departments - Case Study -

الكاتب : لعريبي نورية . فوطية فتيحة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى المساهمة في معرفة مدى نجاعة الدعم البيداغوجي المقدم لفئة تعاني من إعاقة سمعية بمختلف درجاتها في النجاح المدرسي. ومن خلال التساؤلات التالية: ما مدى نجاح الدعم البيداغوجي الذي يتلقاه التلاميذ ضعيفو السمع المدمجين في الأقسام العادية؟ وهل الدعم البيداغوجي المقدم لهذه الفئة المدمجة يجعل عملية التعلم والتعليم أكثر فعالية ومردودية لديها؟ لذلك استخدمنا تقنية دراسة حالة على عينة قوامها عشر حالات يعانون من إعاقة سمعية ومدمجين في الأقسام العادية، مع تطبيق رائز الوضعيات المدرسية، وكذلك تطبيق اختبار تحصيلي في كل من مادة اللغة العربية ومادة الرياضيات على مجموعة من التلاميذ مدمجة وأخرى غير مدمجة، حيث توصلنا إلى نتائج أهمها: أن للإدماج المدرسي دور فعال في التكيف المدرسي السليم للطفل المعاق سمعيا مهما كانت درجة الفقدان السمعي لديه، حيث أنه يساهم في التخفيف من السلوكات السلبية الموجهة نحو الذات ونحو الآخرين، حافزا ودافعا للمواظبة والمثابرة بهدف الوصول إلى مستوى التوافق والتكيف مع البيئة المدرسية. The current study aimed to contribute to the knowledge of the efficacy of the pedagogical support provided to a group suffering from a hearing impairment of various degrees in achieving school success. Through the following questions: What is the extent of the success of the pedagogical support that the students with hearing impairments who are integrated into the regular departments receive? Does the pedagogical support provided to this integrated class make the learning and teaching process more effective and cost-effective for them? Therefore, we used the technique of a case study on a sample of ten cases with hearing impairment and who are integrated into the regular departments, with the application of the school postures test, as well as the application of an achievement test in both Arabic language and mathematics on a group of integrated and non-integrated students, where we reached results The most important of them: that school integration has an effective role in the proper school adaptation of the hearing-impaired child, whatever the degree of his hearing loss, as it contributes to alleviating negative behaviors directed towards the self and others, as an incentive and motivator for perseverance and perseverance in order to reach the level of compatibility and adaptation with the school environment.

الكلمات المفتاحية

الدعم البيداغوجي ; النجاح المدرسي ; المعاقين سمعيا ; الإدماج المدرسي ; الصمم ; Educational Support ; School Success ; Hearing Disabilities ; Integration ; deafness