دفاتر مخبر الشعرية الجزائرية
Volume 6, Numéro 2, Pages 83-96
2021-10-26

سرديات متخيل الموت في رواية انقطاعات الموت -رحلة من الشك إلى اليقين-

الكاتب : دريسي سارة . بركان سليم .

الملخص

الملخص: شغل موضوع الموت فكر الإنسان منذ القدم، ففكرة غياب الشخص الذي كان يتنفس أمامك ومغادرته لهذا العالم عادة ما تكون غير متقبلة أو غير مفهومة البتة، هذا الأمر ألهم مخيلة العديد من الروائيين، الذين استخدموا الموت كأداة أدبية لترتيب أهم الأفكار المتعلقة بالموت ومعانيه. تهدف هذه الورقة البحثية للكشف عن مدى الإمكانيات العظيمة التي يتيحها لنا متخيل الموت في الرواية، لفهم وتفسير هذه الظاهرة المعقدة والمتعددة الجوانب، وكذا استخراج أهم تمثلاتها باعتبارها واقعا ثابتا لا مفر منه، في محاولة لتعزيز وتحسين الفهم الأنثروبولوجي المتعلق بالموت. Abstract : The subject of death has been a matter of concern for humans since ancient times. The idea of the absence of the person who was breathing in front of you and his departure from this world is often not easily accepted nor comprehensible. This matter inspired many novelists, who used death as a literary tool to arrange the most important ideas about death and its meanings. This paper aims at revealing the extent of the great possibilities that the imagining of death in novels provides. It also aims at understanding and explaining this complex and multifaceted phenomenon, as well as extracting its most important representations as a constant and inevitable reality, in an attempt to enhance and improve anthropological understanding of death. key words: Death, Fiction, Novel, Representations, Narrative

الكلمات المفتاحية

الموت، المتخيل، الرواية، تمثلات، السردية