مجلة إسهامات للبحوث و الدراسات
Volume 5, Numéro 2, Pages 03-21
2020-12-31

اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو التكوين أثناء الخدمة دراسة ميدانية بمدينة متليلي

الكاتب : الزهرة بن ندير .

الملخص

تهدف الدراسة إلى الكشف عن طبيعة اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو التكوين أتناء الخدمة بمدينة متليلي على عينة قوامها (160) أستاذا، تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل بالاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى: - وجود اتجاهات سلبية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة متليلي نحو التكوين أثناء الخدمة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو التكوين أثناء الخدمة تعزى لمتغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو التكوين أثناء الخدمة تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح خريجي الجامعة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو التكوين أثناء الخدمة تعزى لمتغير الخبرة لصالح ذوي الخبرة الأقل من 10 سنوات. Summary: The present study aims to determine the nature of attitudes of the teachers of primary education towards in - service training in the city of Metlili on a sample of (160) teachers, were selected in a comprehensive inventory method, Using the Exploratory descriptive methodology, the following results were obtained: - The presence of negative attitudes among teachers of primary education in the city of Metlili towards in - service training. - There are no statistically significant differences in attitudes of the teachers of primary education towards in - service training due to gender variable. -There are statistically significant differences in the attitudes of the teachers of primary education towards in - service training due to the variable of the scientific qualification for the benefit of the university graduates. - There are statistically significant differences in the attitudes of the teachers of primary education toward in - service training due to the variable of experience for the benefit of those with less than 10 years’ experience.

الكلمات المفتاحية

الاتجاه- التكوين أثناء الخدمة - أستاذ التعليم الابتدائي. Attitude - Configuration during service - Professor of Primary Education