الإحياء
Volume 21, Numéro 2, Pages 541-552
2021-10-24

إسهام الشيخ "محمد باي بالعالم" في التعريف بالزوايا ودورها في الجزائر، من خلال كتابه" الرحلة العلية"

الكاتب : شيباني عمر .

الملخص

الملخص إن الزوايا وما تمثله من الشعائر الإسلامية، حريٌ بأهل الحكمة والإنصاف من العلماء والمصلحين، أن يوفوها حقها ويصححوا صورتها، ويبينوا الغث والسمين منها، وتحصيلاً لذلك سعيت ومن خلال موضوع" جهود الشيخ"محمد باي بالعالم" في التعريف بالزوايا في الجزائر ودورها من خلال كتابه الرحلة العلية" إلى الوقوف على جملة من النقاط هي كالأتي: حاولت أن أبين في المقدمة الأحكام الأولية والنظرة المسبقة الخاطئة التي ينظر بها البعض للزوايا وضرورة تصحيح تلك النظرة، وجاء المحور الأول للتعريف اللغوي والاصطلاحي للزاوية، وخاصةً هذا الأخير والذي تنبني عليه عدة أحكام وتصورات ، كما جاء في المحور الثاني تاريخ نشأة الزوايا في الجزائر وتجذّرها في التاريخ الإسلامي للجزائر لما تطلبه ذلك من ضرورات وأحكام، ثم كان المحور الثالث لما لعبته تلك الزوايا من دور ديني واجتماعي في الجزائر حفظ به عليها مقوماتها الدينية والوطنية والاجتماعية، أما المحور الرابع فخصص لما يراه الشيخ محمد باي بالعالم ضرورياً للزوايا حتى تحافظ على مكانتها ومهمتها، وكانت الخاتمة عبارة عن نتائج وتوصيات مهمة لتصحيح الصورة النمطية عن الزوايا، كما تضمنت ذكر المنهج الصحيح الذي إلتزمه الشيخ محمد باي بالعالم في حديثه عن الزوايا وهو ما ينبغي على المسلم أن يسلكه في جميع حياته. Summary It is of wisdom and fairness that Islamic scholars and reformers give the traditional Quranic schools or what is known as Madrasahs, with all that they represent of Islamic rituals, the importance they deserve and correct the stereotypical image that is linked to them. Therefore, I try throughout this work, and based on the efforts of Sheikh Mohamed Bay Belalem in clarifying the subject of Madrasahs particularly in his book entitled the Greatest Journey, to shed light on some issues related to this topic as follow: In the introduction, I try to show the traditional perception and the wrong preconceived view on Madrasahs and the necessity of correcting this false perception. Therefore, the first chapter is dedicated to linguistic and idiomatic definitions of Madrasahs, especially the idiomatic aspect on which many judgments and perceptions are based. In the second chapter, I attempt to tackle two subjects; the history and the origin of the existence of Madrasahs in Algeria and their roots in the Islamic history of this country with all the circumstances and requirements of this existence. The third chapter is focused upon religious and social role that Madrasahs play in Algeria in order to preserve religious, national and social components of this nation. As for the fourth chapter, it is devoted to what Sheikh Bay considers as necessary in order for Madrasahs to maintain their positions and religious tasks that they undertake. Finally, the conclusion includes some important findings and recommendations to correct the stereotypes about Madrasahs, as it also includes the correct approach that Sheikh Bay adopts in his view about Madrasahs, and that is what a Muslim should take throughout his life.

الكلمات المفتاحية

الزوايا؛ الجزائر؛ باي، بالعالم، توات