مقاربات فلسفية
Volume 8, Numéro 2, Pages 84-100
2021-10-23

في درس الجمالية: توضيحات وتوجيهات منهجية

الكاتب : عباس الشارف .

الملخص

من الصعوبات التي يمكن أن تُصادف دارس الجمالية، على المستوى المفاهيمي والمعجمي، حسب ما رصدناه من خلال تدريسنا للجمالية(لطلبة التدرج وما بعد التدرج) هو ذلك التداخل، أو تلك الضبابية التي تلف العلاقة بين مفهومي "الجمالية" و"فلسفة الفن" . فهناك إستعمال لدى الطلبة للمفهومين بمعنى واحد، وربما يُعزز ذلك الإستعمال إنتماء المفهومين إلى حقل معرفي واحد. وهذه الصعوبة من الناحية المنهجية، لا يُتصور أن تُحسم ببساطة بالعودة إلى التأصيل المفاهيمي والمعجمي من خلال الموسوعات والمعاجم الفلسفية في تحديدها للمفهومين وللعلاقة بينهما. لذا حاولنا من خلال هذه الورقة البحثية تذليل تلك الصعوبة من خلال تقديم توضيحات وتوجيهات منهجية تفيد الدارس للجمالية في التفريق والتميز بين المفهومين وإستعمال كل منهما على وجه الدقة العلمية والفلسفية، وذلك كله من خلال تقديم نماذج من الإستعمالات الخاصة بالمفهومين في متون نماذج من الموسوعات والمعاجم من أجل إستخلاص التحديدات المفاهيمية والمعجمية الأساسية للغاية من دراسة العلاقة بين ذينك المفهومين. One of the difficulties that a student of aesthetics may encounter, at the conceptual and lexical level, according to what we have observed through our teaching of aesthetics (for students of gradation and post-graduation) is that overlap, or that blurring of the relationship between the concepts of “aesthetics” and “philosophy of art”. There is a use by students of the two concepts in one sense, and this use may reinforce the affiliation of the two concepts to one field of knowledge. From a methodological point of view, this difficulty cannot be resolved simply by returning to the conceptual and lexical rooting through encyclopedias and philosophical dictionaries in defining the two concepts and the relationship between them. Therefore, we tried through this research paper to overcome this difficulty by providing explanations and methodological directions that benefit the student of aesthetics in differentiating and distinguishing between the two concepts and using each of them with scientific and philosophical accuracy, all by presenting examples of the uses of the two concepts in the body of models from encyclopedias and dictionaries from In order to derive the very basic conceptual and lexical limitations from the study of the relationship between these two concepts.

الكلمات المفتاحية

الجمالية(علم الجمال)، الجمال، فلسفة الفن، الفن، المفهومي، المعجمي ; Aesthetics (aesthetics), aesthetics , philosophy of art, art, conceptual, lexical