مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 35, Numéro 2, Pages 825-848
2021-10-21

صورة البطل الإشكالي وأسئلة الذات في رواية أرواح مشوشة للكاتبة زوينة الكلباني

الكاتب : بومعزة نوال .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تحديد أهم الخصائص الفنية في الرواية النسوية العمانية من خلال أنموذج تطبيقي، وهو رواية أرواح مشوشة للكاتبة العمانية زوينةالكلباني التي تعد من أبرز كاتبات الرواية العمانية المعاصرة، حيث تعرض الرواية العديد من النماذج النسوية التي رسمت خط سير الأحداث وفق رؤية نفسية عميقة تعكس مدى ثقافة الكاتبة وتمكنّها في فهم طبيعة المرأة، وأهم القضايا التي تشغلها. وبتوظيف منجزات السرديات الحديثة في تحديد مفهوم البطل وعلاقته بالبنية السردية حاولت تبيان مدى تحرّر متن الرواية من الطابع الكلاسيكي في تصوير المرأة في الرواية على أنّها مهزومة وضعيفة وأنها ضحية في كل الأحوال، حيث حوّلت الكاتبة مركز الاهتمام إلى المرأة الفاعلة المثقفة القادرة على تغيير مكانتها للأحسن، وإسهامها في تطوّر المجتمع العماني. I. ABSTRACT:THIS STUDY AIMS TO TRY TO DETERMINE THE MOST IMPORTANT TECHNICAL CHARACTERISTICS IN THE OMANI FEMINIST NOVEL THROUGH AN APPLIED MODEL, WHICH IS THE NOVEL OF CONFUSED SOULS BY THE OMANI WRITER ZWAINA AL-KALBANI, WHO IS ONE OF THE MOST PROMINENT WRITERS OF THE CONTEMPORARY OMANI NOVEL, AS THE NOVEL PRESENTS MANY FEMINIST MODELS THAT DREW THE COURSE OF EVENTS ACCORDING TO A PSYCHOLOGICAL VISION DEEPLY REFLECTS THE AUTHOR'S CULTURE AND HER ABILITY TO UNDERSTAND THE NATURE OF WOMEN AND THE MOST IMPORTANT ISSUES THAT CONCERN HER. BY EMPLOYING THE ACHIEVEMENTS OF MODERN NARRATIVES IN DEFINING THE CONCEPT OF THE HERO AND ITS RELATIONSHIP TO THE NARRATIVE STRUCTURE, I TRIED TO SHOW THE EXTENT TO WHICH THE BODY OF THE NOVEL WAS LIBERATED FROM THE CLASSIC CHARACTER IN DEPICTING WOMEN IN THE NOVEL AS DEFEATED AND WEAK AND AS VICTIMS IN ALL CASES, AS THE WRITER TURNED THE CENTER OF ATTENTION TO THE EDUCATED ACTOR WHO IS ABLE TO CHANGE HER POSITION FOR THE BETTER AND ITS CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF OMANI SOCIETY, AND THROUGH THIS PERSPECTIVE.

الكلمات المفتاحية

البطل الإشكالي، البنية السرديةـ أسئلة الذات، هموم المرأة، المرأة الفاعلة. ; THE PROBLEMATIC HERO, THE NARRATIVE STRUCTURE, SELF-QUESTIONS, THE CONCERNS OF THE WOMAN, THE ACTIVE WOMAN