مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 35, Numéro 2, Pages 216-251
2021-10-21

معالم تجديد الفكر التربوي عند العلامة فريد الأنصاري – رحمه الله - من خلال مشروع "مجالس القرآن"

الكاتب : عي سعد . حباسي خالد .

الملخص

ملخص: التجديد التربوي عند فريد الأنصاري يقوم أساسا على "مجالس القرآن" باعتباره مشروعا دعويا وتربويا ينهل من فضاء القرآن الكريم وينطلق منه إلى العمران، وهو كفيل بحل المشكلات النفسية والاجتماعية، يقوم عليه العلماء الربانيون وأهل الخبرة التربوية، والغاية منه إحياء رسالة القرآن في الأنفس والمجتمع من خلال وسيليتن: الأولى مجالس القرآن الأسرية، والثانية صالونات القرآن، ولا يمكن أن يتحقق ذلك إلا بجملة من الشروط أهمها: الإخلاص، واحترام الخطوات المنهجية لتدارس القرآن (التلاوة بمنهج التلقي، والتعلم بمنهج التدارس، والتزكية بمنهج التدبر)، ثم إلتزام البيان التطبيقي لمجالس القرآن. Abstract: The educational renewal by Farid Al-Ansari is mainly based on the “Councils of the Qur’an” as an advocacy and educational project that takes advantage of the space of the Holy Qur’an and proceeds from it to urbanism, and it is capable of solving psychological and social problems, upon which rabbinic scholars and the people of educational experience are based, and its purpose is to revive the message of the Qur’an in the souls and society of During Silentin: The first is the family councils of the Qur’an, and the second is the salons of the Qur’an, and this can only be achieved by a set of conditions, the most important of which are sincerity, respecting the methodological steps for studying the Qur’an (recitation with the approach to recitation, learning by the method of studying, and recommending the method of reflection), then adhering to the statement Applied to the boards of the Qur’an.

الكلمات المفتاحية

فريد الأنصاري، مجالس القرآن، التربية، التجديد. ; Farid Al-Ansari, Qur’an Councils, Education, Renewal