مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 5, Numéro 3, Pages 232-252
2021-09-15

عوائق تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي دراسة ميدانية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة سطيف -2-

الكاتب : خلوة لزهر . ذبيحي لحسن .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية الى محاولة التعرف على المعوقات التي تقف أمام تطبيق إدارة الجودة الشاملة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة سطيف -2-، وأيضا محاولة التعرف على أكثر هذه المعوقات التي تقف أمام تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي من وجهة نظر عينة من أساتذة الكلية، وتتلخص مشكلة هذه الورقة البحثية في محاولة الإجابة على التساؤلين التاليين: ما المعوقات التي تحد من تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الجوانب التالية (الجوانب القيادية-الجوانب التنظيمية-الجوانب التعليمية والمعرفية-جوانب البحث العلمي-جوانب خدمة المجتمع)؟ وما هي أكثر هذه المعوقات؟ وللاجابة على التساؤلين تم تطبيق استمارة من اعداد الباحث (العضاضي 2012) بعد التأكد من خصائصها السيكومترية (الصدق والثبات) على عينة استطلاعية تكونت من (25) أستاذ وأستاذة، في حين شملت العينة الأساسية (87) أستاذ وأستاذة، وتم التوصل الى أن درجة المعوقات التي تقف أمام تطبيق إدارة الجودة الشاملة بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة سطيف -2 عالية وأن أكثر المعوقات تتعلق بالجوانب القيادية. - الكلمات المفتاحية: العوائق، إدارة الجودة الشاملة، التعليم الجامعي. -Abstract: The purpose of this research sheet is to discover the impediments that face the application of total quality management, in the Faculty of Human and Social Sciences at the University of SETIF-2 on the one hand, and a on the other hand to know much more about these impediments which delay the application of a total quality management in university education, according to some teachers of the faculty. And can summarize the problem in this research sheet in two questions: what are the obstacles that face the application of quality management on (aspects of leadership, organizational side, knowledge, research scientist and serve society)? and which of these obstacles is the most frequent? And in order to answer these two questions, we applied a file, prepared by the researcher (EL-AHDADHI 2012) after we reassured these psychometric characteristics (fidelity and validity) on a sample of 25 teachers, although the main sample is made up of (87) teachers, and we have come to say that the degrees of obstacles that face the application of total quality management, in the Faculty of Human and Social Sciences at the University of SETIF - 2 is high and that the most frequented obstacles are much more leadership. Keywords: obstacles, total quality management, higher education

الكلمات المفتاحية

الع ; ائق ; ادارة ; الج ; دة ; الشاملة ; التعليم ; الجامعي