Sciences of sport performance
Volume 3, Numéro 3, Pages 85-95
2021-10-09

واقع تطبيق البروتوكول الصحي الوقائي من فيروس كوفيد 19 خلال حصة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط The Reality Of Application Of The Preventive Health Protocol From The Covid 19 Virus During The Physical And Sports Education Class In The Middle Education Stage

الكاتب : لبنى جيلالي . مجيد فرنان .

الملخص

تهدف الدراسة الى معرفة واقع تطبيق البروتوكول الصحي الوقائي من جائحة كورونا او فيروس كوفيد 19 خلال حصة التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور المتوسط في ولاية البويرة، حيث ومع بروز جائحة كورونا منذ مطلع 2020 زادت بروتوكولات تجنب العدوى والسعي نحو التحكم فيها في المؤسسات التربوية، وعلى غرار بقية أساتذة المواد الأخرى يقف أستاذ التربية البدنية والرياضية امام تحدي تطبيق هذا البروتوكول في ظل غياب الإمكانيات والفضاء الواسع والمخصص لتطبيق التباعد الاجتماعي بين التلاميذ نظرا الى ما تحمله حصة التربية البدنية والرياضية من تقارب بين التلاميذ واحتكاك وتشارك في الوسائل، و من خلال ذلك تم اجراء بحثنا على عينة عشوائية تتمثل في 30 أستاذ تعليم متوسط في ولاية البويرة وتم توزيع الاستبيان عليهم كأداة للدراسة و باستعمال الوسائل الإحصائية المناسبة، وجاءت نتيجة دراستنا على انهم لم يتمكنوا من تطبيق بروتوكول الوقاية من فيروس كورونا في حصة التربية البدنية والرياضية للطور المتوسط نظرا لوجود العديد من النقائص في إمكانيات التطبيق و كذا الفضاء الخاص بتطبيق التباعد بين التلاميذ، كما ندعو ونوصي بتوفير هذه الوسائل من أجل تجنب العدوى والسير الحسن لبرنامج هذه المادة دون خلل Abstract: This study aims to show the reality of application of the preventive health protocol from the Corona pandemic or the Covid 19 virus during the physical and sports education class in the intermediate education stage from the point of view of the teachers of physical and sports education in the middle stage in the state of Bouira. And with the emergence of the Corona pandemic since the beginning of 2020, lots of protocols to avoid infection and seek to control it have increased in educational institutions, and like others teachers the professor of physical and sports education is facing the challenge implementing this protocol in the absence of the possibilities and the wide space devoted to applicate social distancing between students due to the closeness between them, friction and participation in the means. Our research was conducted on random sample of 30 teachers of middle education in the state of Bouira, and the questionnaire was distributed to them as a tool for the study, using the appropriate statistical methods. The result of our study was that they were not able to apply the Corona virus prevention protocol in the physical and sports education class for the intermediate stage due to the presence of many shortcomings in the possibilities of application, as well as the space for applying the spacing between students; we also recommend the provision of these means in order to avoid infection and the running of the program of this article without defects.

الكلمات المفتاحية

: البروتوكول الصحي –فيروس كوفيد 19 – التربية البدنية والرياضية – التعليم المتوسط.